شاید ندانید که چرا بر روی ادکلن های معتبر تاریخ تولید و انقضاء درج نمی شود! علّت اینکه چرا شرکت های بزرگ عطرسازی بر روی ادکلن هایشان تاریخ تولید درج نمی کنند خیلی واضح نیست؛ امّا چیزی که مشخص است این است که قطعاً عطرها یک تاریخ مصرفی دارند که پس از آن کیفیت خود را تا حدود بسیار زیادی از دست می دهند.
قصد ما از نگارش این یادداشت آگاهی رساندن برای این موضوع است تا راهنمای خریدی برای شما باشد.
1- چطور از تاریخ تولید یک عطر آگاهی پیدا کنیم؟
برای چک کردن تاریخ تولید عطرهای برند فقط کافیست به یکی از دو سایت معتبر از جمله این سایت و یا سایت معتبر چک فرش مراجعه کنید و پس از انتخاب برند، بچ کد (کد حک و یا چاپ شده زیر جعبه و بطری) عطر را وارد کرده و تاریخ تولید آن را ملاحظه کنید.
نکته اینجاست که از همین روش شما از اصل بودن عطر آگاهی پیدا خواهید کرد.
2– مدت عمر مفید عطرها:
1-2: عطر پلمپ و باز نشده: مدّت عمر عطرهای مصرف نشده و پلمپ در حالت کلی و به طور میانگین 5 سال است که البته این موضوع به شرایط خاص بسیاری بستگی دارد. مانند: برند عطر، شرایط محیطی و چگونگی نگهداری عطر (معمولاً در دمای معتدل و خشک و کم نور نگهداری شود).
2-2: عطر مصرفی و باز شده: معمولاً برای عطری که باز شده و مصرف می شود مدت زمان 2 الی نهایت 3 سال مناسب است؛ برای عطرهای برند با حفظ نگهداری در جای مطلوب، این مدّت زمان مناسبی است.
چند نکته:
– گاهاً با پرسش هایی مواجه می شویم که فلان عطر را از جایی خرید کردیم ولی به هیچ عنوان ماندگاری ندارد؛ آیا این عطر اصل است؟ پس از بررسی عطر متوجه شدیم که عطر اورجینال بوده ولی تاریخ تولید آن برای 5 سال قبل بوده است.
– گالری عطر فرانس پاریس به دلیل عمده فروشی سرعت چرخش خرید و فروش بالایی دارد و به هیچ عنوان نگران تاریخ تولید عطرها و ادکلن های برند نباشید.
– برخی شرکت های وارد کننده به دلیل اخذ مجوز اجباراً تاریخ تولید محصول را بر روی لیبل خود درج می کنند؛ امّا تاریخ دقیق و رسمی تولید آن از شیوه اوّل به راحتی قابل مشاهده است.
– باید توجه داشت عطرهایی که رایحه های چوبی و یا فلفلی دارند از عطرهایی با رایحه های مرکباتی و گیاهان، ماندگاری بیشتری دارند که در ذیل همین مطلب نمودار ماندگاری عطرها از لحاظ رایحه تقدیم حضور می شود.