یک عطر خوب، مناسب و با اصالت که همراه با استانداردهای روز دنیا ارائه شده است، و حس خوب هدیه می کند، دارای مشخصههایی است که بایستی در شناسنامه عطر که همیشه روی شیشۀ آن ثبت میشود قید شده باشد. این مشخصهها چیزهایی نیست که آحاد جامعه از آنها اطلاع داشته باشند؛ ولی شرکتهای سازنده معتبر عطر و ادکلن در تمام دنیا برای خودشان قوانینی دارند که در کنار سایر مشخصه ها، خانواده آن عطر را هم ذکر میکنند. چنانچه احتمالاً و تاکنون این عنوان را روی شیشه عطری ندیده اید نگران نشوید و با یک پرسش از فروشنده ای کاربلد و با تجربه -همچون فروشگاه عطر فرانس شاپ- راه را نشانتان میدهد؛ این خانواده ها را با این نامها بشناسیم:
Freshygreen: رایحه پرطراوت با بوی چمن و سبزه.
Oriental: رایحه گرم با بوی بلوط و کاج.
Spicy: عطرهای گرم و تند.
Woody: عطری ملایم با بوی کاج و بلوط.
Floral: عطرهایی که تماما بوی ملایم گلها را دارند.
Fruity: عطرهایی با بوی میوه ها.
Mossy: رایحه زمین، جنگل و خاک.
Citruso: عطرهایی با بوی مرکبات.
Labacco: رایحه تنباکو.
Sweet: رایحه شیرین.
light: عطرهای ملایم و سبک.
Heavy: رایحه سنگین و گیرا.
نحوه شناسایی عطرهای اصل:
لطفاً در این مورد کاملاً عقلتان به چشمتان باشد و تمام زیر و روی شیشه ی عطر و ادکلن و حتّی بسته بندی آن را از نگاه تیزتان عبور دهید و به چند نکته مهم پیش از خرید عطر دقت بفرمایید. پیش از هر چیز شیشه عطر را در نور بگیرید و از شفافیت مایع و شیشه مطمئن شوید، یکی از بارزترین تفاوتها در عطرهای تقلبی نسبت به عطر و ادکلن اصل شیشه آنهاست. شیشه ی عطرهای تقلبی دارای شفافیت کمتری نسبت به اصل آن است و وقتی شیشه عطر را در نور ببینید کدری در آن احساس میکنید که هم ناشی از شیشه عطر و هم خود ماده معطر آن است. تفاوت مهم و دیگر عطرهای اصلی با تقلبی نوع چاپ اسم عطر بر روی شیشه است که در عطرهای اصلی چاپهایی که بر روی شیشه عطر حک شده برجستهتر است و به راحتی و با لمس کردن بطری برجستگی نام عطر نوشته شده روی شیشه را حس میکنید و نوع این چاپها بسیار منظم و پر رنگ و بدون هر گونه بی نظمی است.
جایی که بستهبندی نقش مهمی دارد:
تفاوت دربهای عطر اورجینال و تقلبی تنها با یک نگاه مشخص میشود و با یک بار باز و بسته کردن درب عطر به سادگی تفاوت را احساس خواهید کرد. برندهای معتبر با ظرافت بسیار زیاد دربهای عطر و ادکلن ها را روی بدنه عطر به نحوی کار گذاشته اند که برای باز و بسته کردن آنها باید کمی انرژی خرج کرد؛ اما در شیشه عطرهای تقلبی حتی گاهی قبل از استفاده روی بطری لق میزند.
یکی دیگر از مهمترین قسمتهای یک عطر، جعبه و بسته بندی آن است که نقش اساسی در فروش آن و صد البته در تشخیص نوع اورجینال از فیک یک عطر دارد؛ چون تولید کنندگان عطرهای تقلبی به واسطه امکانات محدودشان در بخش جعبه عطر نتوانستند به پای عطرهای اصلی برسند. در عطرهای اصلی جعبه دارای چاپ عالی، شکیل، زیبا و پلاستیک روی جعبه فوق العاده شفاف و منظم است؛ در داخل جعبه نیز یک مقوای محافظ شیشه به همراه یک بروشور معرفی محصول نیز وجود دارد. یک نکته مهم دیگر برای تشخیص آن هم در جعبه عطرهای اصل، نداشتن عبارت Made in است، چون در عطرهای اصلی معمولاً فقط به نوشتن نام کشور یا شهر سازنده مثلاً پاریس-PARIS اکتفا میکنند؛ اما در عطرهای تقلبی و مخصوصاً چینی جملههایی مثل Made in London یا Made in Paris مشاهده میشود.
شیشه عطر یا شناسنامه:
هر چیزی را که میخواهید راجع به عطر دلخواهتان بدانید باید روی شیشه دنبال آن بگردید که البته این هم کار آسانی نیست، چون بیشتر این اصطلاحات به زبان فرانسوی روی شیشهها حک شده است. بهتر است تنها چند اصطلاح فرانسوی را یاد بگیرید تا بتوانید راحتتر عطرتان را انتخاب کنید.
همانطور که پیش از این و در مقاله های ارائه شده در بخش دانستنیها نیز اشاره کردیم عطرها در کل از لحاظ ماندگاری به چهار دسته تقسیم میشوند که معمولاً روی بیشتر شیشهها به زبان فرانسه حک شده اند. Noir، jour، Sport و homme که هر کدام از این واژهها میتواند یک نشانه مهم در انتخاب باشد. اصطلاح homme مخصوص عطرهای مردانه است که در آنها اسانسهای سنگین به کار برده شده و عطرهایی با اصطلاح jour نیز تنها باید توسط خانمها مورد استفاده قرار بگیرند؛ چرا که اسانسهای قوی این عطرها ماندگاری بیشتری برای خانمها دارند و معمولاً برای استفاده در روز مناسب هستند و واژه Noir هم عطرهای زنانه، اما ملایم است که بیشتر مناسب فصلهای سرد و خنک از سال است. اصطلاح آخر، اما محدودیت استفاده برای خانمها و آقایان ندارد و میتواند برای هر دو طرف مورد استفاده قرار گرفته شود.
دوام عطرها و رنگ شیشهها:
عطرهای پرفیوم-Perfume که غلظت ترکیبات معطر آنها بین ۴۰ تا ۱۵ درصد است بین پنج تا هفت ساعت دوام آورده و رایحه خود را حفظ میکنند؛ ادوپرفیوم-Eau de Perfume که معمولاً بین ۲۰ تا ۱۰ درصد غلظت ترکیبات معطر دارند بین چهار ساعت دوام آورده که به علامت اختصاری EDP روی شیشهها جک شده است؛ ادوتویلت-Eau de Toilette نیز معمولاً بین هشت تا ده درصد از ترکیبات معطر و حدود سه ساعت قابل استشمام است و علامت اختصاری ان نیز EDT است. ادکلن-Eau de cologne که مواد معطر در آنها کمتر از سه درصد و بیشتر از پنج درصد نیست هم تنها یک تا دو ساعت دوام میآورند و با علامت اختصاری EDP هم قابل شناسایی هستند. رنگ بطری عطرها ارتباط مستقیم با سرد و گرم بودن رایحه آنها دارد. معمولاً شیشههای به رنگ صورتی، قرمز و نارنجی حاوی عطرهای گرم و بطریهای به رنگ خاکستری، آبی و سرمهای حاوی رایحههای سرد هستند. البته ممکن است همیشه این قانون مصداق نداشته باشد، ولی اغلب شرکتهای معتبر از این شیوه تبعیت میکنند.
تقسیم بندی عطر بر اساس فرد استفاده کننده: انواع عطرها و انواع ادکلن ها عموماً به زنانه، مردانه، بچهگانه و فراجنسیتی تقسیم بندی میشوند. هر یک از این دسته بندیها عطرهای خاص خود را دارند: عطرهای زنانه: اغلب حاوی نُتهای گلی مانند یاس، رز، شکوفه پرتقال یا زنبق دره هستند. استفاده از نتهای میوهای، پودری، وانیل و ادویهها نیز برای تولید عطرها و ادکلنهای زنانه امری معمول است. عطرهای مردانه: به طور معمول دارای نت چوبی تند همراه با مرکبات و ادویههای تازه هستند. اسطوخودوس [لوندر]، رایحههای شرقی، چرم و تنباکو از دیگر نتهای محبوب در عطرهای افترشیو مردانه هستند. عطرهای فراجنسیتی: این نوع عطرها و ادکلنها در همه جای جهان محبوبیت دارند؛ عطرهایی که هم برای خانمها و هم برای آقایان طراحی شدهاند. عطرهای فراجنسیتی اغلب دارای نتهای تند مرکبات و همچنین نتهای چوبی و یا اقیانوسی [برگرفته از آب یا آبی] و سبز هستند. عطرهای مخصوص بچهها و کودکان: معمولاً عطرهایی شیرین با رایحه شیرینی، آدامس بادکنکی، نوشابه، کارامل یا میوههای آبدار هستند. در تولید عطر بچگانه، این نتهای شیرین با رایحه لطیف گلها یا میوههایی مانند نارگیل مخلوط میشوند.
ترکیب عطر: سر، قلب، و پایه یک عطر چیست؟ آیا تاکنون توجه کردهاید که رایحه بیشتر عطرها پس از استفاده تغییر میکند؟ دلیل این تغییر آن است که ترکیب آنها معمولاً شامل زنجیرهای سه بخشی است که به اصطلاح هرم بویایی عطر را تشکیل می دهد: سر عطر یا نت های بالایی: همان چیزی است که بوی آن را بلافاصله پس از استفاده حس کنید. این نتها معمولاً مرکبات و یا گیاهان معطر سبک هستند که هدف اصلیشان جلب آنی توجه مشتریان برای خرید عطر است. سر عطر در چند ثانیه یا چند دقیقه تبخیر میشود و جای خود را به قلب عطر و رایحه میانی میدهد. قلب عطر یا نت های میانی: پس از حدود ۱۵ دقیقه خود را نمایان میکند و ۲ تا ۳ ساعت ماندگاری دارد. قلب معمولاً حاوی نتهای گلی، میوهای، ادویهای و یا نتهای سبز [گیاهان معطر] است. پایه عطر یا نت های پایه: پس از حدود ۳۰ دقیقه قابل تشخیص است و تا ساعتها ماندگاری دارد. نت پایه عطر و ادکلن اغلب شامل اجزای چوبی، مشک، عنبر و همچنین نتهای شرقی مانند بخور و یا وانیل است.
بسیاری از عطرها بر اساس مدل هرم بویایی ساخته میشوند ولی با این حال عطرهایی نیز با ترکیب خطی وجود دارند که بوی آنها پس از استفاده دستخوش دگرگونی نمیشود.
برای آشنایی بیشتر همراهان فرانس شاپ در زیر چند نمونه عطر محبوب معرفی میگردد:
این عطر مردانه از برند آزارو-AZZARO با رایحه ای معطر و میوه ای مخصوص مصرف در روزهای گرم سال خلق شده است و بسیار خنک و ملایم است. توجه داشته باشید که ادکلنهایی که با غلظت ادوتویلت ارائه می شوند نسبت به دیگر ادکلنها معمولاً بسیار ظریف و ملایم تر هستند. عطر همچنین از جعبه آبی رنگ آزارو لجند می توان متوجه این موضوع شد که عطری خنک و ملایم و سبک است. باید توجه داشت که بر روی جعبه این عطر با اصالت نیز غلظت ادوتویلت و حجم دقیق 125 میلی لیتری آن درج گردیده و دارای شیشه ای کاملاً شفاف است.
یکی دیگر از عطرهای زنانه برند الیزابت آردن، فیفت اونیو است. این عطر زنانه نیز با غلظت ادوپرفیوم و حجم 125 میلی لیتری ارائه گردیده است و از پرفروش ترین عطرهای زنانه محسوب می شود. همانطور که از رنگ این عطر پیداست، الیزابت آردن فیفت اونیو، در گروه بویایی گلی قرار میگیرد و از نت های اصلی آن می توان مگنولیا، یلانگ یانگ، یاس بنفش را اشاره کرد. این عطر زنانه رتبه 4/7 از 5 را در سایت اصلی برند الیزابت آردن، از سوی کاربران کسب کرده است.
امیدواریم از مطالب بخش دانستنیهای عطر لذت ببرید و این نوع مقاله ها موجبات افزایش دانش هموطنان عزیز و همراهان گرامی را فراهم کند؛ همچنین خواهشمند است دیگر نوشته های مرتبط به خرید عطر اصل را نیز در وبسایت عطر فرانس شاپ مشاهده فرمایید.