به گالری فرانس پاریس خوش آمدید

عطرساز کیست؟ عطرسازی چیست؟

مدیر سایت
285 بازدید

شهیرترین افراد یک جامعه طراحان و عطرسازانی هستند که پرطرفدارترین محصولات جامعه بشری را تولید می کنند اما کمتر دیده می شوند. برخی عطرها سال ها در دنیا به فروش می رسند امّا کمتر کسی می داند فرمول فوق العاده آن را چه کسی خلق کرده است. به بیانی روشن تر، عطرسازی هنر است و عطرساز می بایست از دو ویژگی خاص برخوردار باشد:

  • وی باید در حوزه عطر و رایحه ها به تخصص کافی رسیده باشد.
  • وی باید فردی خلاق باشد.
عطرساز به چه کسی می گویند؟

در سراسر جهان عطرسازان به آقا یا خانم نوز-Mr.Nose or Miss.Nose (بینی) نیز شهرت دارند و معمولاً شیمیدان و یک هنرمند دوره دیده هستند. عطرساز فردی است که قادر به تشخیص و ترکیب بیش از ۱۵۰۰ رایحه طبیعی و ۳۰۰۰ رایحه مصنوعی است و این میزان از مهارت نیازمند سال ها آموزش در این حوزه است و لذا باتوجه به اینکه عطرساز از چه رایحه هایی استفاده می کند قیمت عطر و ادکلنها مشخص می گردند.

علاوه بر آن فعالیت در این عرصه همانند سایر هنرها نیازمند استعداد و خلاقیت است. به همین دلیل است که تنها تعداد معدودی از هنرمندان در دنیای هنر به موفّقیت دست یافته اند؛ افرادی که نام آنها اغلب در کنار معروف ترین عطرها باقی مانده است.

اگرچه عطرسازان در کشور فرانسه با عنوان «nez» یا «noses»” شناخته می شوند، کلمه نوز-Nose به معنی بینی است، اما آنها از ابزارهای دیگری به جز بینی نیز برای بروز استعداد خود استفاده می کنند. عطرسازان با اتفاق نظر بر این باورند که همگی از ذهن خود و صدها رایحه ای که به خوبی به حافظه خود سپرده اند برای عطرسازی استفاده می کنند. این موضوع به دلیل آن است که عطرسازان همانند موسیقی دان ها هستند. در گام اول آنها بایستی نخست گام های موسیقی را فرا گیرند تا پس از آن بتوانند یک آهنگ را تفسیر و یا پیاده کنند.

 

طراحان عطر یا آقا و خانم بینی: Mr.Nose & Miss.Nose:

برای نامیدن این افراد واژگان فراوانی وجود دارد؛ افرادی که جادوی دنیای گیاهان را با مهارت در زمینۀ شیمی تلفیق می کنند. امّا اینکه این مردان چه کسانی هستند و مهمتر از همه، این افراد برای عطرسازی چه قابلیت هایی دارند که سایر افراد از آن بی بهره اند؟ از نکات حاءز اهمیت است.

هنگامی که این پرسش ها در مورد استعداد و خلاقیت این افراد پرسیده می شود، تقریباً همه عطرسازان به آن پاسخ یکسانی ارائه می کنند؛ تنها چیزی که این افراد برای موفقیت در حرفه خود به آن نیاز دارند، بهره مندی از عملکرد طبیعی بویایی و علاقه فراوان به تولید عطر و ادکلن است. پس از آن، این افراد نیازمند آموزش های طولانی و مداوم هستند و می بایست از حافظه ای فوق العاده در زمینه به خاطر سپردن رایحه ها برخوردار باشند. آیا این پاسخ ها بیش از اندازه فروتنانه نیست؟ تولید عطر در عین حال نیازمند بهره مندی از رویکردی هنری است. بدون شک این قدرت خیال پردازی و حساسیت عطرساز است که از آن برای خلق یک عطر استفاده می کند. خلق یک عطر از مواجهه با رایحه ها، افراد، مکان ها، دیدگاه، جهان بینی و بسیاری موارد دیگر نشءت گرفته از جهان پیرامون ناشی می شود.

ایده خلق یک عطر نخست در ذهن خالق آن متولد می شود و نه از بوییدن بطری های موجود بر روی میز کار عطرساز.

این افراد نسبت به رایحه های اطراف خود بسیار حساس هستند؛ به ویژه نسبت به آن دسته از رایحه هایی که حس دریافت آنها را قوی تر می کند. تمامی رایحه ها نخست یک احساس را منتقل می کنند و پس از آن مرحله ادراک فرا می رسد.

دقیقاً همانند نویسنده ای که می بایست در زمینه استفاده از واژگان مهارت داشته باشد و یا موسیقی دانی که می بایست برای ایجاد هارمونی نخست نُت های موسیقی را بشناسد، عطرساز نیز می بایست نُت های عطری گوناگون و ترکیبات آنها را در ذهن قویِ خود داشته باشد.

یک عطرساز از آغاز فعالیت خویش و در طول این مسیر با نُت های جدید آشنا می شود و از آنها برای افزایش گنجینه روایح عطری خود استفاده می کند. پیروی از این نوع فرهنگ به عطرساز این امکان را می دهد تا برای خلق یک عطر و یا ادکلن خاص بتواند از میان ترکیبات اولیه بی شمار و نامحدود، انتخاب خود را انجام دهد.

خلق یک عطر تنها به معنی ترکیب رایحه ها نیست؛ بلکه عطرسازی همانند خلق یک قطعه هنری است که تنها اگر هارمونی و اصالت در آن رعایت شود می تواند به یک اثر هنری تبدیل شود.

 

تفسیر اطلاعات و دستور العمل های عطر سازی:

 خلق یک عطر با ترسیم دستور العمل ها آغاز می شود و بخش مارکتینگ و بازاریابی این کار را انجام می دهد. عطرهایی که در حال حاضر در بازار عطر و ادکلن هستند دارای دستور العمل و اطلاعات لازم هستند. این اطلاعات معمولاً در قالب متن و نوعی اطلاعات مختصر ارائه می شود که برخی از اوقات با عکس یا ویدئویی همراه می شود که به معرفی محصول می پردازد.

 فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ | گالری عطر فرانس پاریس | عطر سازی

 

چگونه عطرسازی و ادکلن سازی آغاز می شود؟

زمانی که اطلاعات دریافت شد، تیم عطرسازی دست به کار می شوند.

عطرسازان یک خانه عطر برای گرفتن این پروژه با یکدیگر به رقابت می پردازند.

یک رقابت داخلی: عطرسازان در قالب تیم هایی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

رقابت خارجی: چندین شرکت خلاق طرح های خود را ارائه می کنند.

تنها به شرکت پیروز مناقصه، دستمزد پرداخت می شود.

شرکت پیروز، کنسانتره عطر را به برندهای معتبر عطر و ادکلن فروشی می دهد و برند نیز آن را در قالب عطری با بطری و بسته بندی زیبا به بازار جهانی عطر و ادکلن ارائه می کند.

 

نوشتن فرمول های عطرسازی چگونه انجام می شود:

هنگامی که عطرسازان فرمول های خود را یادداشت می کنند، ایده و نگاه نسبتاً دقیقی به رایحه آن دارند. زمانی که فرمول نوشته شد، عطر با وزن خود و همچنین ترکیبی از مواد اولیه ای که در ترکیبات عطری جای می گیرد از حالت فرمول به شکل فیزیکی در می آید؛ این آغاز پژوهشی طولانی است. زیرا کمتر اتفاق می افتد که اوّلین فرمول، فرمولی صحیح از آب در بیاید و یا دقیقاً به تصویر ذهنی شما از آن شباهت داشته باشد.

توجه داشته باشید که متخصص عطرسازی بیش از ۳ هزار ماده اولیه در اختیار دارد که می تواند از آنها برای خلق عطر خود بهره ببرد. پالت بویایی برای عطرساز همانند پالت رنگ برای نقاش و یا نُت های موسیقی برای موسیقی دان است. وی فرمول عطر را طوری خلق می کند که گویی دستور تهیه غذا را می دهد. او اثر رایحه ها را همچون نُت ها و آکوردهای موسیقی در ذهن خود تصور می کند و پس از آن، ترکیبات اولیه را به میزان دقیق و مناسب با یکدیگر ادغام می نماید تا شاهکار نهایی پدید آید. بسته به اثری که مواد اولیه بر روی یکدیگر می گذارند نتیجه همواره مطابق انتظار پیش نمی رود. عطرساز پس از آن مجدداً بر روی عطر کار می کند و آکوردها و مواد اولیه را مجددا متعادل می سازد. برخی از اوقات عطرسازی نیازمند انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش و خطا است تا بتوان به نتیجه مطلوبی که عطرساز انتظار آن را دارد دست پیدا کرد. برای خلق یک عطر خوب، به طور میانگین دو سال زمان نیاز است. عطرساز از ترکیبی از مواد اولیه طبیعی و مصنوعی استفاده می کند که با یکدیگر رایحه ای متوازن ایجاد می کنند. یکی از مشهورترین عطرسازان جهان، عطر ساز ایرانی، آقای حمید مرآتی کاشانی هستند که علاقمندان و برندهای گوناگون و معتبری را شیفته کارهای خود کرده است.

گالری فرانس پاریس: فروشگاه عطر فرانس شاپ

 

دسته بندی دانستنیها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1285+ محصولات
1038+ سفارشات تکمیل شده
326+ کاربران
446+ مطالب وبلاگ

درباره گالری فرانس پاریس

ارمغان ما در فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن «گالری فرانس پاریس» برای شما ارائه رایحه های اصیل و ماندگار از عطرها و برندهای معتبر و لوکس جهانیست. ما دغدغه های شما را هم در انتخاب عطر و هم در خصوص اصالت آن میدانیم و شما در کنار ما مطمئن خواهید شد که اصالت در دستان شما خواهد بود. اعتماد شما عزیزان افتخار ما و دریافت عطر و ادکلن اصل با مناسبترین قیمت و تخفیف هدیه ما به شماست.

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیفات عطر و ادکلن زودتر از بقیه با خبر شوید!

    پرداخت آنلاین

    نمادها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi
    سبد خرید

    سبد خرید شما خالی است.

    ورود به سایت