هنگامی که قصد خرید اینترنتی عطر و ادکلن اصل را دارید، مهمترین نکتهای که بایستی به آن توجه شود این است که از نوشتههای توضیحات بر روی شیشه عطر و یا وبسایت برند عطر سر دربیارید! این بدان معنا است که بدانید مفهوم کلمات و اصطلاحاتی که داخل صفحه محصول در قسمت توضیحات عطر نوشته شده چیست؟ در این مطالعه به یکی از این موضوعات داغ میپردازیم. یعنی منابع و محتویات موجود در ترکیبات انواع عطر.
بیش از 2000 نوع از 250000 نوع گیاه، گلها و ادویهها، حاوی روغنهایی هستند که به خودیخود در تولید انواع عطر و ادکلن برای طراحان و شرکت های تولیدی قابل استفاده هستند. امّا سایر آنها به کمک ترکیبات و فعالیتهای شیمیایی بهرهبرداری میشنوند. باید توجه داشت که در گروهی از عطریات نیز از منابع حیوانی هم استفاده می شود؛ مانند مُشک که از نافهی آهوی خُتن گرفته می شود. [نوع غلیظ مُشک بد بو و سنگین است اما در محلول الکل به عنوان ماده نگهدارنده کاربرد دارد].
به عبارتی روشن، مواد حیوانی مصرفی در عطر و ادکلنها بیشتر نقش عوامل ثابت کننده را دارند. این مواد به کندی تبخیر شده و به رایحۀ اصلی عطر، دوام و ماندگاری میبخشند. از این مواد ثابت کننده می توان به مشک و عنبر اشاره کرد. همچنین در بسیاری از عطریات دیگر از ترکیبات مصنوعی استفاده میشود که مزایا و معایب استفاده از هر نوع از این چهار منابع در پایان همین مطلب مورد بررسی قرار میگیرد.
منابع گیاهی:
زمان زیادی است که گیاهان یکی از منابع مهم عطری هستند که به عنوان اسانس و ترکیبات معطر در تولید عطر و ادکلن استفاده می شوند. این مواد معطر معمولاً به عنوان یک فرایند ثانویه در گیاهان جهت محافظت آنها در برابر گیاهخواران، امراض و جذب حشرات گرده افشان تولید می شوند.
در واقع گیاهان بزرگترین منبع در تأمین مواد معطر در صنعت عطر سازی هستند. منابع این ترکیبات می تواند از قسمت های مختلف گیاه گرفته شده باشند و بنابراین ممکن است یک گیاه بیش از یک ماده معطر به جهان هستی ارائه دهد. برای مثال دانۀ گشنیز نسبت به ساقه و برگ آن رایحۀ کاملاً متفاوتی دارد. برگهای نارنج، شکوفههای میوۀ نارنج و پوست میوهاش به ترتیب منابعی برای پتیتگرین-Petitgrain، اسانس بهار نارنج-Neroli و روغن نارنج-Orange oils در تولید عطر و ادکلن اصل هستند.
– پوست:
پوستههایی که به طور معمول استفاده می شوند شامل دارچین و درخت گنه گنه-Quina (درختی جنگلی بزرگ با ساقه ها و شاخه های بلند و برگ های به رنگ سبز روشن می باشد که از پوسته آن برای ساخت دارو نیز استفاده می شود)عطری هستند.
– گل و شکوفه:
بدون شک یکی از بزرگترین منابع عطر سازی گُل های زیبای با طراوت و شکوفه های آن است که شامل گلهای مختلفی از رُز، یاس، مریم، نرگس و بسیاری دیگر به همراه شکوفههای مرکبات و درخت یلانگ یلانگ می باشند.
– میوهها:
میوههای تازهای مثل سیب، توتفرنگی و گیلاس نیز در عطرسازی مورد بهره برداری قرار می گیرند که بعد از استخراج متأسفانه و معمولاً بو و رایحۀ مورد انتظار را ارائه نمی دهند. اگر این بوها در عطری وجود داشته باشد ناشی از ترکیبات مصنوعی موجود در آن عطر است. بیشتر میوههایی همچون پرتقال، نارنج، لیمو ترش و لیمو شیرین که به طور معمول در صنعت عطر سازی کاربرد دارند ترکیبات معطرشان از پوست آنها استخراج میگردد. اگرچه پوست گریپ فروت هنوز برای مواد معطرش استفاده می شود اما از آنجائیکه مواد طبیعی آن دارای سولفور بوده و بوی بدی ایجاد میکند، لذا بیشتر ترکیبات معطر با بوی میوۀ گریپ فروت در بازار به طور مصنوعی ساخته و ارائه می شوند.
– برگ و جوانه:
یکی دیگر از اقلام کاربردی در صنعت عطرسازی، برگ ها و جوانه ها هستند. برگهایی که به طور معمول در صنعت تولید عطر و ادکلن استفاده می شوند شامل: برگهای اسطوخودوس، نعناع هندی، مریم گلی، گل بنفشه، رزماری و برگهای مرکبات هستند. در گاهی مواقع برگها به علت اضافه کردن نُتهای سبز به انواع عطر ارزش بیشتری نیز پیدا میکنند؛ برگهایی مانند گوجه فرنگی و کاه از این جمله می باشند.
– ریشه یا پیاز:
قسمتهای زیرزمینی گیاهانی که به طور معمول در صنعت عطرسازی استفاده می شوند شامل: ریشه زنبق، ریشه وتیور و ریشههای مختلف از خانوادهی زنجبیل می باشد.
– بذر:
بذر هویج، دانهی تونکا، گشنیز، دانهی کاکائو، جوز هندی، زیره و هل از منابع معمول در صنعت عطرسازی به حساب می آیند.
– چوب درختان:
از آنجائیکه چوبها نیز در بسیاری موارد در صنعت عطرسازی به عنوان تأمین کنندۀ نُت های پایه و اصلی هستند، استفاده از روغن و عصاره چوب بعضی از درختان غیرقابل اجتناب است. برخی از درختانی که چوب آنها در صنعت عطر و ادکلن سازی کاربرد بسیاری دارند شامل: صندل، رز وود، سدر، عود، سرو و کاج می باشند.
– رزین:
صمغها از دیرباز در صنعت عطر و بخور سازی ارزشمند تلقی شده اند. رزینهای معطر و ضدعفونی کننده و عطرهای شامل رزین در بسیاری از فرهنگها بهعنوان دارو در درمان بیماریهای بیشماری به کار می رفته اند. صمغهایی که بیشتر در عطرسازی استفاده می شوند شامل: رزین لابدانکم، باریجه، بوته کندر، بلسان پرویی، بنزوئین، بلسان (درخت گُل حنا) است. باید دانست عنصر کهربا که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرد فسیل تراوشات صمغهای مخروطیان است. بنابراین و به بیانی شیوا و ساده تر منابع عطری-گیاهی به شکل های زیر موجود هستند:
گلها: گُل ها بزرگترین منابع مواد معطر در جهان هستی هستند.
برگها: مثل برگهای نعناع هندی، بنفشه، رزماری، انجیر و علف خشک.
ریشه ها و ساقههای زیرزمینی: مانند ریشۀ درخت جوز و زنجبیل و وتیور.
دانهها: مانند دانههای گشنیز، زیره، تونکا، هل، کاکائو.
میوهها: میوههایی زیبا و با طراوت همچون تمشک، توت فرنگی، سیب، وانیل، فلفل شیرین و به طور کلی مرکبات.
چوب درختان: مانند چوب درختان سرو، صنوبر، صندل و همچنین سدر.
پوست درختان: درخت نعناع و بخور گرفته شده از درخت آگر وود.
رزین: رزین بوتهی کندر، درخت گل حنا، کاج و همچنین صنوبر.
منابع حیوانی:
مُشک آهو:
همانطور که پیشتر در بخش دانستنی ها در مورد چگونگی تهیه و نگهداری مُشک اشاره شد، مُشک آهو در اصل از کیسۀ مشک آهوی آسیایی گرفته می شود. امروزه این نوع مُشک با نوع مصنوعی آن که به مُشک سفید معروف است جایگزین گردیده است.
کاستوریوم :
کاستوریوم (بیدستر) از بدن سگ آبی مربوط به نواحی آمریکای شمالی تهیه می شود.
عنبر سائل (Ambre Gris):
تکهای از ترکیبات چربی اکسید شده که از بدن نهنگ عنبر گرفته می شود را عنبر ساءل می گویند. از آنجایی که برداشت عنبر سائل از بدن نهنگ عنبر بدون هیچ گونه آسیبی به بدن جانور انجام میگردد، از معدود عوامل معطر حیوانی محسوب می شود که درباره آن در بخش دانستنی های عطری توضیحاتی ارائه شد.
شانه عسل:
شانه عسل از کندوی زنبور عسل به دست می آید. موم عسل و خود عسل هر دو از طریق حلال ها می توانند استخراج شوند و ابسولوت به وجود آورند. در واقع موم عسل در اتانول حل می شود و اتانول تبخیر می شود تا ابسولوت موم عسل به دست آید.
ترکیبات و منابع طبیعی:
– گلسنگ:
گلسنگها و یا خزههای مورد استفاده در صنعت عطر سازی شامل آکموز-Oak moss یا خزه بلوط و تری موز-Tree moss یا خزه درخت هستند.
– جلبک دریایی:
در گاهی موارد تقطیر شده جلبکهای دریایی نیز به عنوان روغن اسانس در این صنعت بی همتا استفاده می شوند. اسانس های جلبکها به علت هزینههای زیاد تولید و قدرت بویایی کمترشان بهندرت در عطریات استفاده می شوند و در عوض جانشینان مصنوعی آنها بیشتر در بازار عطر و ادکلن های برند کاربرد دارند.
منابع مصنوعی، ترکیبات مصنوعی:
بسیاری از انواع عطر و ادکلن های مدرن موجود در بازار عطر و ادکلن شامل مواد معطر مصنوعی هستند. در فرآیندهای مصنوعی رایحههایی به وجود می آیند که در طبیعت کمتر یافت می شوند. از مزیتهای استفاده از مواد مصنوعی می توان به این نکته اشاره کرد که کیفیت این دسته از مواد بسیار ثابتتر از مواد معطر طبیعی است و بنابراین چنانچه ترکیبات مشابه باشند کاملاً شبیه رایحۀ طبیعی هستند. این ترکیبات مصنوعی، ترکیباتی هستند که با رایحه های جدید در طبیعت یافت نمی شوند و بوی بسیار خاص و منحصر به فردی دارند.
امروزه مواد مصنوعی جانشین مواد طبیعیای هستند که به سختی در طبیعت کشف و استفاده می شود. به طور مثال رایحۀ ارکیده (اسید سالیسیلیک) است که معمولاً به طور مستقیم از خود گیاه گرفته نمی شود؛ بلکه به صورت مصنوعی به شیوه ای تهیه و ارائه می شود تا مطابق بوی ارکیدههای گوناگون موجود در طبیعت باشد.
یکی از گروه رایحه هایی که به طور گسترده از روشهای مصنوعی ساخته می شود مُشک سفید است. این مواد در همه اشکال عطرهای تجاری به عنوان پس زمینه خنثی در نُت میانی یا حتّی نُت پایانی بهکار می روند. این مُشکها به مقدار زیادی در پودرهای رختشویی اضافه می شوند تا یک بوی تمیزی را تا زمان زیادی در لباس های شسته شده ایجاد نمایند.
در صنعت عطر و ادکلن سازی از مواد طبیعی و مصنوعی به سبب داشتن خصوصیات بویایی متفاوتشان استفاده میشود؛ و حتماً عطرها و ادکلن های اورجینالی که قسمت بیشتری از انها از ترکیبات مواد طبیعی بوجود آمده باشند گران تر به فروش می رسند. یکی از دلایل گرانی عطر و ادکلن اصل همین موضوع مهم می باشد. مقدار نیروی کار و سختی استخراجِ مناسب هر ماده اولیه و کنترل کیفی آن عطر و ادکلن و برند نیز در تعیین قیمت نهایی سرنوشت ساز می باشد.
همچنین نباید از این موضوع به راحتی گذشت که تولید عطر و یا ادکلن از مواد طبیعی مشکلات و سختی های فراوانی را به همراه دارد. به طور مثال کیفیت مواد اولیه با توجه به زمان و مکان برداشت محصول و همچنین چگونگی استخراج محصولات از مواد خام، با یکدیگر متفاوت می باشد.
همچنین تولید محصولاتی باکیفیت بویایی ثابت و یکسان در طول سال های برداشت و تولید ساده نیست و ممکن است رایحه یک عطر در سال های مختلف کمی تفاوت داشته باشد که گاهی ممکن است مصرف کننده های ثابت یک عطر این تفاوت جزئی رو احساس کنند.
گفتنی است عطرهایی که از مواد مصنوعی به طور وسیعی در آنها استفاده شده است با قیمتهای مناسب تر در دسترس هستند. مواد مصنوعی الزاماً ارزان تر از مواد طبیعی نیستند؛ چرا که به دلایل مختلفی همچون پیچیدگی روش تولید و یا مراحل استخراج و یا هزینه تولید آنها میتواند گران تر تمام شود. اگرچه به علت پایین بودن مرز حس شوندگی بویایی آنها، برای تولید عطر نیاز نیست مقدار زیادی از آن استفاده شود در تولید عطر با ترکیبات شیمیایی معمولاً مشکل کمبود یا نایاب بودن مواد اولیه وجود ندارد.
می توانید از این صفحه در فروشگاه اینترنتی فرانس شاپ، انواع عطر و ادکلن اصل با قیمت مناسب را خریداری کنید.