روز جهانی مد

مدیر سایت
80 بازدید

عبارت فشن-Fashion در زبان انگلیسی به معناي مُد می باشد و در لغت به سبك پوشش محبوب يا تمرين طراحي و ايده پردازي برای خلق هنر روز تعلق ميگيرد؛ این واژه به خصوص در صنعت مد لباس، كفش، زيورآلات، سبك آرايش، پوشش بدن، عطر و ادکلن، مبلمان و دكوراسيون داخلي کاربرد فراوانی دارد.

در تشریح روز جهانی مد و فشن باید گفت: مسافران کشورهای غربي كه در گذشته به کشورهایی نظیر ايران، تركيه، هندوستان و چين سفر مي كردند با تغيير سبك پوششي در مساجد، معابد و اماكن متبركه روبرو مي شدند. در حالي كه لباس زنان ژاپني براي تقريباً هزار سال تغيير نكرده بود اما شواهد بسياري وجود دارد كه مردمان چين به سرعت اقدام به تغيير سبك پوشش خود ميكرده اند و این تغييرات در سبك پوشش اغلب در زمان تغييرات اقتصادي و اجتماعي رخ می داده است.

همچنین در قاره اروپا و در دوران قرون وسطي شاهد تغييرات عمده در سبك پوشش افراد هستيم اما پس از آن براي يك دوره طولاني تغيير سبك چنداني روي نداده است.

در قرن هجدهم ميلادي موسيقيدان، آهنگساز و شاعر شهیر اسپانيايي به نام ابوالحسن و معروف به زریاب-Ziryab مجموعه لباس هايي را با الهام از الگوهاي فصلي و روزانه مردم بغداد طراحي كرد. تغييرات مشابه اينچنيني در خاورميانه در قرن يازدهم ميلادي هم زمان با ورود ترك ها به كشورهاي آسياي مركزي و خاور دور روي داده بود.

برخي معتقد هستند که تغيير سبك پوشش در قرن ١٤ در قاره اروپا مرسوم شد؛ البته اين گروه به عكس ها و مستندات بيش از حد استناد ميكنند. چرا كه قبل از اين تاريخ هم مردان در اروپا به سبك هاي خاصي لباس مي پوشيدند. پيراهن هاي بلند كه تا پايين باسنشان مي رسيد و جنسي سخت و سفت از چرم گاو داشت و در ناحيه سينه بسيار بزرگ ميشد كه نشان دهنده هيكل ورزيده مردان باشد.

سرعت تغيير سبك پوشش در قرن پس از آن، يعني قرن پانزدهم ميلادي به صورت محسوسي افزايش يافت. تغيير سبك گسترده در پوشش زنانه، مردانه، تزيين مو و مهم تر از همه دوخت لباس هايي كه ديگر يك دست نبودند و از تكه هاي مختلف تشكيل مي شدند. اين روند ادامه داشت تا جنگ ها و اختلافات مختلف مردم عادي را از انتخاب سبك پوشش مانند افراد سطح بالاي جامعه باز دارد.

نفوذ روز افزون اروپاي مدرن به بورژوآزي و فاصله گرفتن طبقات مختلف جامعه از جمله اين دلايل بود كه البته يكي از عامل هاي تغيير سبك پوشش و ارائه طرح هاي خلاقانه در غالب Fashion هنوز همين است.

در قرن شانزدهم سبك پوشش ها در اروپا به حدي متفاوت بوده كه بررسي ده نقاشي از ده نقاش برجسته قرن شانزدهم از آقايان آلماني و ايتاليايي ١٠ مدل كلاه مختلف را نشان مي دهد.

بنابراین، عبارت Fashion در زبان انگلیسی به معناي مُد می باشد و در لغت به سبك پوشش محبوب يا تمرين طراحي و ايده پردازي برای خلق هنر روز تعلق ميگيرد؛ این واژه به خصوص در صنعت مد لباس، كفش، زيورآلات، سبك آرايش، پوشش بدن، عطر و ادکلن، مبلمان و دكوراسيون داخلي کاربرد فراوانی دارد. به بیانی دیگر، عبارت مد يا Fashion به روند متمايز و اغلب مستمر سبك پوشش فرد گفته مي شود و عبارت ترند-Trend به سبك پوششي كه غالباً توسط يك طراح ارائه مي شود و مورد استقبال مصرف كنندگان و كمپاني ها قرار ميگيرد ميگويند.

از آنجايي كه اصطلاحات تخصصي تر به طور منظم با كلمه مد-Fashion در ارتباط هستند، اين كلمه به معناي سبك پوشش خاصي در لباس يا آرايش و پوشش عطر معروف شده است؛ اما در كل كلمه فشن-Fashion به معناي طراحي لباس البته با مطالعه و تحصيل در اين زمينه کاربرد بیشتری دارد.

گرچه جنبه هاي مُد مي توانند به صورت زنانه يا مردانه عرضه شوند، برخي ترندها-Trend ها براي استفاده هر دو جنس طراحي مي شوند.

شایان ذکر است، مفهموم صنعت مُد و فشن اگرچه براي نخستین بار در سال ٢٠١٥ میلادی عنوان شده است اما از قرن نوزدهم كه بيشتر لباس ها سفارشي دوخته مي شدند و ظهور طراحاني مانند گابريل شنل-CHANEL و كريستين ديور-CHRISTIAN DIOR اين روند را به سوي خرده فروشي و عرضه لباس هاي Ready-to-wear سوق داده است شروع شده است.

با گذشت سالها، ايالات متحده آمريكا هنوز هم سردمدار عرضه مد و فشن به جهان است؛ اگرچه ممكن است يك برند یا شرکت آمريكايي پارچه خود را در چين، محصول خود را در ويتنام و جزييات آن را در ايتاليا توليد كند و در سراسر جهان به فروش برساند؛ امري كه امروزه باعث كاهش شديد اشتغال در ایالات متحده شده است.

از آنجايي كه در فعاليت و توليد چرم و پارچه برندهای معتبر غالباً از الياف و مواد طبيعي استفاده مي شود تمامي اقدامات اين كمپاني ها زير نظر سازمان هاي مختلف زيست محيطي قرار دارد و همين امر توليد پارچه و چرم را در مقياس جهاني با دشواري همراه كرده است.

 

اصولاً صنعت مد، فشن و فعاليت در آن از ٤ بخش تشكيل مي شود:

١ – توليد مواد خام عمدتاً از الياف و منسوجات، چرم و خز؛

٢ – طراحي مد، طراحي كالا و توليد كالا توسط كمپاني ها، طراحان، پيمانكاران و برندهای معتبر؛

٣ – خرده فروشان؛

٤ – انواع مختلف تبليغات و ارتقاي محصول.

باید گفت امروزه معمولاً و به طور رسمی ارائه سبك پوشش در كشورهاي پيشرفته و عمدتاً در شهرهاي مهم مد جهاني نظير نيويورك، لندن، پاريس و ميلان به صورت کت واک-Cat Walk انجام ميگيرد و بسياري از كمپاني ها و طراحان در سراسر جهان با استفاده و الهام از ترندهاي معرفي شده و با تغييراتي گاه اندك و گاه زياد اقدام به طراحي و توليد دوباره ترندها ميكنند.

 روز مد و فن در هر سال در روز نهم ماه جولای برگزار میگردد. در این روز خاص همه افراد سعی میکنند تا حس زیبای خود را به نمایش بگذارند. در این روز خاص اشخاصی که به محافل مد و فشن می روند سعی دارند تا بهترین و زسباترین پوشش را داشته باشند و تصاویر خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. بنابراین مد را می توان به عنوان بیان زیبایی از طریق لباس و شیک پوشی عنوان کرد. به عبارتی دیگر مد در یک مکان و زمان خاص ارائه می شود و لباس هر فرد «دال اجتماعی» آن فرد را به نمایش می گذارد و اغلب توسط برندهای مطرح مد پشتیبانی و در فصل خاصی ارائه میگردد. مدت زمان وجود مد بیشتر از ترند می باشد و از سبک متمایز است؛ چرا که سبک ادامه دار است اما مد متعلق به زمان خاصی می باشد.

 

چگونه روز مد را گرامی بداریم و به پوشش خود احترام بگذاریم؟
  • شیک ترین لباس خود را بپوشید؛
  • عضو نشریه ای معتبر در حوزه مد شوید؛
  • از بهترین و قوی ترین عطر و ادکلن خود استفاده کنید؛
  • پول خود را جمع کنید و در این روز خاص برای خود و دوستانتان خرید کنید؛
  • در این روز کتابی در مورد نوع پوشش و روشهای استفاده بهتر از عطر و ادکلن بخوانید؛
  • و جستجو کنید که برای خاص بودن چه کسانی چه چیزی می پوشند تا هم زیبا باشند و هم هنجارهای اجتماعی جامعه خویش را رعایت کنند.

در پایان می توان مدعی شد که امروزه صنعت مد در همه جهات يكي از پول سازترين انواع شغل ها می باشد كه در سراسر جهان بسته به فرهنگ، سنّت و ترندهاي جهاني انجام مي پذيرد.

 

گالری فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ

 

 

دسته بندی اخبار
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1187+ محصولات
1020+ سفارشات تکمیل شده
347+ کاربران
403+ مطالب وبلاگ

درباره گالری فرانس پاریس

ارمغان ما در فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن «گالری فرانس پاریس» برای شما ارائه رایحه های اصیل و ماندگار از عطرها و برندهای معتبر و لوکس جهانیست. ما دغدغه های شما را هم در انتخاب عطر و هم در خصوص اصالت آن میدانیم و شما در کنار ما مطمئن خواهید شد که اصالت در دستان شما خواهد بود. اعتماد شما عزیزان افتخار ما و دریافت عطر و ادکلن اصل با مناسبترین قیمت و تخفیف هدیه ما به شماست.

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیفات عطر و ادکلن زودتر از بقیه با خبر شوید!

پرداخت آنلاین

نمادها و مجوزهای قانونی

logo-samandehi

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت