
رکوردهای جهانی گینس-Guinness World Records، کتاب ثبت رکوردها و ترینهای [برترینهای] جهان است که ایده تهیه آن را شخصی به نام «سر هاگ بیور» رئیس کارخانه ایرلندی گینس-Guinness ارائه داده و نخستین جلد این کتاب توسط روس و نوریس مک رایتر در سال ۱۹۵۵ میلادی نوشته شده است. در نخستین جلد از کتاب ثبت رکوردهای گینس-Guinness World Records، رکوردهای انسانی و طبیعی ثبت و منتشر می شدند. همچنین کتاب رکوردهای جهانی گینس هر سال با اطلاعات جدید تجدید چاپ شده و خود این کتاب رکورددار پرفروشترین سری کتابهای کپیرایت در جهان است. شایان ذکر است، کتاب ثبت رکوردهای گینس-Guinness World Records پرخوانندهترين كتاب دنيا پس از کتابهای مقدس آسمانی به شمار میرود. این کتاب در كتابخانههای بزرگ دنیا بيشترين درخواست جهت مطالعه را دارد. برای اين كه يك اتفاق، فرد یا شیء در كتاب رکوردهای گينس به عنوان يک ركورد جديد پذيرفته و ثبت گردد، ابتدا بايستی به مركز انستيتو گينس در کشور انگليس ارجاع داده شود. هر رکورد جدیدی، مدت زمانی کوتاه در بايگانی آنجا حفظ میشود و پس از انجام بررسیهای لازم و در صورت داشتن همه شرايط و ويژگیهای مورد نظر اين مؤسسه، همراه با نام صاحب ركورد به ثبت میرسد. سالانه حدود ٦٠٠ هزار نفر خود یا دستاورد خود را به مؤسسه گينس معرفی میكنند؛ امّا تنها ركورد تعداد اندکی از آنها پذيرفته و برایشان پاداش در نظر گرفته میشود.
همانطور که پای خیلی موضوعات به کتاب رکوردهای گینس باز شده است، عطرها و ادکلن ها هم در کتاب رکوردهای گینس حضوری پررنگ دارند. در این بین، اتفاقات جالب زیادی در دنیای عطرها و ادکلن ها وجود دارد که برای ثبت در کتاب رکوردهای گینس هم جالب بوده است. در قسمتهای مربوط به عطر گینس همه چیز میتوان یافت. از عطرهایی که به خاطر قیمت فوقالعاده گزاف شان معروف و معتبر شناخته شدهاند تا اشخاصی که برای تهیه کلکسیون عطر و ادکلن و اجماع بیشترین تعداد شیشه عطر در کلکسیون شخصیشان، نام خود را وارد کتاب رکوردها کردهاند. در ادامه درباره همه رکوردهای مربوط به دنیای عطر که در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است مطالب جالبی ارائه میکنیم:
ثبت رکورد بزرگترین سازه عطر دنیا:
منظور از سازه عطر، سازهای است که با استفاده از جعبه یا شیشه عطر به صورت نمادین درست شده باشد. این کار معمولاً برای درست کردن دکورهای تبلیغاتی و جلب توجه بیشتر مخاطبان انجام میشود. جالب است بدانید که رکورد بزرگترین سازه عطری دنیا به سازهای هرمی شکل تعلق دارد که با استفاده از جعبههای عطر وان میلیون از برند عطر و ادکلن پاکو رابان در کشور کویت انجام شد. این هرم نمادین خلاق و تأثیرگذار، نمایشی از ۵۱ هزار و ۹۶۳ جعبه عطر وان میلیون از برند پاکو رابان بود که به شکل هرم بر روی هم قرار داده شده بودند. این تلاش موفّق برای ساخت هرم کارتنی، رکورد قبلی را که در کشور ترکیه به ثبت رسیده بود و سازهای درست شده از ۴۳ هزار و ۱۴۷ جعبه عطر بود، شکست.

هرم ساخته شده از جعبه های عطر، فضایی معادل ۳۶ متر مربع را اشغال کرده بود و ارتفاع آن 3 متر بود. ساخت این هرم به مدت سی و دو ساعت طول کشید و بیست نفر در پروژه ساخت هرم عطر شرکت کرده بودند. همه بخش های این هرم با استفاده جعبههای ادکلن برند پاکو رابان مدل وان میلیون-One million پوشانیده شده بود.
ثبت رکورد بزرگترین شیشه ادکلن طراحی شده:
رکورد ثبت بزرگترین شیشه عطر طراحی شده در دنیا، مربوط به شیشه عطری است که توسط طراح کراوات در کرواسی رونمایی شده است. دژان لواچیچ، طراح بزرگترین شیشه عطر دنیا با حجم ۶۱۶/۱۸ لیتر است. این رکورد در ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده است. برای طراحی این شیشه و عطر، از تاریخچه آبکاری طلا در منطقه مجیموریه در کرواسی الهام گرفته شده است. ابعاد شیشه این عطر بسیار بزرگ می باشد و ارتفاع آن ۱/۹۱ متر، طول ۰/۸۲ متر و دارای عرض آن ۰/۴۶ متر است.

ثبت رکورد نخستین طراح لباس که عطر طراحی کرد:
نام خانم گابریل کوکو شنل به عنوان اولین طراح مُد و لباسی که تصمیم به طراحی و تولید عطر گرفت در کتاب رکوردهای گینس به عنوان نخستین زن طراح لباس که عطر طراحی کرد به ثبت رسیده است. کوکو شنل، طراح مُد و صاحب برند لوکس و شناخته شده شنل-Chanel بود؛ وی یکی از پیشتازان عرصه مد در زمان خود بوده است. عطرهای تولید شده توسط برند شنل-Chanel بسیار حرفهای و مرغوب هستند و رایحه اغلب آنها مورد توجه یکایک عطر دوستان و عموم مردم می باشد. یکی از عطرهایی که رایحه آن تحت نظر شخص خانم شنل طراحی شد، عطر زنانه شنل نامبر فایو-Chanel No.5 بوده است؛ این عطر آنقدر هنرمندانه و عالی طراحی شده است که هنوز هم پس از سالها تولید آن ادامه دارد. البته امروزه عطر زنانه شنل نامبر فایو-شنل شماره 5، به خاطر قوانین عطرسازی دنیا، با اندکی تغییر در فرمول اولیهاش تولید میشود، اما رایحه آن هنوز هم بسیار خاص و دلانگیز و محبوب است. این عطر زنانه تا همیشه تاریخ، نام کوکو شنل را در ذهن طرفداران مد و زیبایی تداعی خواهد کرد.

ثبت رکورد پر هزینه ترین کمپین تبلیغاتی عطر و ادکلن اورجینال:
در دنیای کنونی، صنعت تبلیغات حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. تبلیغات در حوزه عطر و ادکلن، یکی از انواع تبلیغاتی است که بالاترین میزان تأثیرگذاری تبلیغاتی را در دنیای حاضر داشته است. اما هزینه کردن برای تبلیغات تا کجا معقول است؟ در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ میلادی ویدیویی چهار دقیقهای برای تبلیغ عطر برند شنل مدل نامبر فایو-Chanel No. 5 پخش شد. این ویدیو به عنوان گرانترین کلیپ تبلیغاتی در تلویزیون شناخته شد. هزینه ساخت این کلیپ تبلیغاتی ۳۳ میلیون دلار بود. کارگردانی این فیلم کوتاه بر عهده فردی به نام باز لورمن-Baz Lurhmann، کارگردان مشهور استرالیایی ژانر کمدی رمانتیک بوده است. از آثار معروف او میتوان به گتسبی بزرگ-Great Gatsby اشاره کرد. در واقع دستمزد سرسام آور نیکول کیدمن-Nikole Kidman بازیگر مشهور استرالیایی، ستاره این ویدئو کلیپ، اصلیترین بخش از هزینههای این کلیپ تبلیغاتی بود و سبب تبدیل این کلیپ کوتاه به گزاف ترین تبلیغ عطر تاریخ شد. این کلیپ در نخستین روز از ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ میلادی در سینماهای سراسر کشور آمریکا به نمایش درآمد و در ادامه آن از یازدهم ماه نوامبر همان سال در تلویزیون پخش شد. نمایش این ویدئو کلیپ از سینماهای آمریکا آغاز و پس از آن در تلویزیون استرالیا، انگلستان، فرانسه و هلند ادامه پیدا کرد. در این کلیپ جذاب و هنرمندانه، برای ایفای نقش تبلیغاتی به نیکول کیدمن مبلغ ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار پرداخت گردید. طراحی لباس این کمپین تبلیغاتی بر عهده کارل لجرفیلد-Karl Lagerfeld گذاشته شده بود. جالب است بدانید که کارل لجرفیلد، صاحب شرکت فرانسوی مُد به نام خودش است و در زمینه عطر و ادکلن هم فعالیت دارد و محصولات قابل توجهی به دنیای عطر ارائه کرده است. موسیقی کلیپ در این کمپین تبلیغاتی برای عطر شنل-CHANEL نیز بر گرفته از قطعه مشهور Suite bergamasque اثر آهنگساز مطرح فرانسوی سبک کلاسیک Debussy Claude بوده است.

ثبت رکورد گرانترین عطر فروخته شده در حراج خصوصی:
ثبت رکورد گرانترین عطر فروخته شده در یک حراج خصوصی در کتاب رکوردهای گینس، برای عطر طراحی شده توسط فردی به نام آرفاق-Arfaq می باشد. این عطر که V1 نام دارد، در ۲۹ ماه اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی در کشور انگلستان، به مبلغ ۲۳۲ هزار و ۴۵۰ دلار در حراجی خصوصی به فروش رسید. این حراج خصوصی در هارودز شهر لندن پایتخت انگلستان برگزار شده بود. البته قیمت واقعی این عطر از گرانترین عطر جهان کمتر است؛ ولی چون در یک حراج خصوصی با چنین قیمتی به فروش رسیده است قیمتش نجومی به حساب آمده و نامش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

ثبت رکورد گرانترین عطر و ادکلن اورجینال جهان:
عطر Clive Christian No. 1 for Men و عطر Clive Christian No. 1 for Women گرانترین عطرهای دنیا هستند. ۳۰ میلی لیتر از این عطرها مبلغی معادل هزار و ۳۱۷ پوند ارزش دارد. البته این نکته حائز اهمیت است، که در واقع این عطر گرانترین عطر تولید شده در تاریخ عطرسازی نیست. بلکه گرانترین عطری به شمار میرود که نام آن در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. قطعاً در دنیای عطر و ادوکلن عطرهای دیگری وجود دارند، که قیمت آنها بسیار بیشتر از این عطر است. در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی، فردی به نام کلایو کریستین-Clive Christian کلکسیون ده عددی محدود Limited Edition No. 1 Imperial Majesty را خلق کرد که هر ۵۰۰ میلی لیتر از آن ۲۰۵ هزار دلار قیمت گذاری شد. اما پرسش اینجاست که چرا قیمت این عطر بسیار گران بود؟ آیا تنها طراحی شیشه عطر با در پیچی به شکل تاج باعث این قیمت بالا شده بود یا استفاده از مواد اولیه کاملاً طبیعی دلیل گران تمام شدن آن بود؟ بی شک این دو دلیل در افزایش قیمت این عطر مؤثر بودند، اما اصلیترین دلیل گران بودن این عطر نبوغ مردی به نام کلایو کریستین-Clive Christian بود. وی در سال ۲۰۱۲ میلادی جایزه OBE را به پاس خدمات ارزندهاش به صنعت محصولات لوکس دریافت کرد. در واقع ارزندهترین ویژگی این عطر، ترکیب خاص و منحصر به فردی است که حاصل تجربه، دانش، ذوق و زمان قابل توجه صرف شده برای خلق و طراحی این عطر است. شاید بتوان گران بودن این عطر را اینطور توجیه کرد که مانند یک تابلوی نقاشی است و به خاطر هنر منحصر به فرد نقاش آن قیمت بالایی دارد. این عطر هم به دلیل ترکیبات و طراحی شیشهاش و هم به دلیل هنر تکرارنشدنی کلایو کریستین-Clive Christian قیمت گزافی دارد. باید توجه داشت که آثار هنری دیگر همچون تابلوهای نقاشی، مجسمه ها و سایر آثار قابل ثبت هستند و از بین نمی روند، امّا یک رایحه خلق شده، نوعی اثر هنری تمام شدنی به حساب میآید، که با تمام شدن عطر دیگر در دسترس نیست. برای ساخت شیشه و همچنین رایحه این عطر از نادرترین و ارزندهترین مواد اولیه استفاده شده است. جالب است، بدانید مواد اولیه به کار رفته در این عطر، کاملاً گیاهی است و حتی یک مولکول شیمیایی هم در آن وجود ندارد. رایحه این عطر، رایحهای بسیار اصیل و گرانبها به شمار میرود. ترکیب گل یاسمن، هل و لیمو در ساختار فرمولی این عطر خوشبو، مشام را مینوازد و پس از آننها رایحه شادیبخش ترنج، لیمو و ماندارین در فضا پخش میشود و اثری ماندگار باقی میگذارد.

ثبت رکورد بزرگترین کلکسیوندار شیشههای عطر و ادکلن اورجینال:
آقای عادل السادون-Mr.Adel Al-Sadoun که کویتی الاصل می باشد بزرگترین مجموعه شیشه های عطرهای دنیا را دارد و به همین دلیل، نام وی به عنوان یکی از رکورد داران کتاب گینس به ثبت رسیده است. این عرب تبار، بزرگترین مجموعه شیشه عطر در دنیا دارد. آقای عادل ۵۰۰۰ شیشه عطر را در کلکسیون خود نگهداری میکند. وی این تعداد شیشه عطر را در ۱۵ سال تجمیع کرده است. متأسفانه از مجموعه کلکسیون شیشه عطرهای او تصویری در دست نیست. چرا که او هرگز به کسی اجازه عکس برداری از شیشه عطرهایش را نداده است. رکورد جهانی پیشین برای کلکسیون شیشههای عطر، در اختیار شخصی ایتالیایی به نام الکساندر-Alexander بود، که ۹۰۰ شیشه عطر را در کلکسیون خود جمعآوری کرده بود. پیش از الکساندر نیز، فردی به نام رابرت آگوستان-Robert Augustan از کشور اسپانیا با ۷۰۰ شیشه عطر، رکورد دار دارنده کلکسیونی با بیشترین تعداد شیشه عطر بوده است.
گالری فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی فروش عطر و ادکلن فرانس شاپ