
پژوهشگران با استفاده از هوش مصنوعی و برخی دیگر از روشها، از رایحه های شاخص در قارۀ اروپای قرن ۱۶ تا ۲۰ میلادی آرشیو تهیه میکنند. تیمی از تاریخدانان، دانشمندان، کارشناسان هوش مصنوعی و عطرسازان معتبر از شروع پروژهای بزرگ برای آرشیو رایحههای برجسته در گذشته قاره اروپا خبر دادند. این خبر جالب که در سراسر فرانسه و اروپا در بین اقشار مردم جلب توجه کرده است، ادئوروپا-ODEUROPA نام دارد. ادئوروپا از بوی عطرها و ادوکلن ها گرفته تا تعفن نبرد واترلو در بلژیک، بوهای مختلفی که از قرن ۱۶ تا ۲۰ میلادی در سراسر قاره اروپا به مشام میرسیدند را شناسایی، توصیف و بازآفرینی خواهد کرد. «ویلیام تولت» استاد تاریخ دانشگاه آنگلیا راسکین و از اعضای تیم ادئوروپا-ODEUROPA میگوید امیدوار هستیم این آرشیو معطر، اسباب آگاهیافزایی شده و مردم را با خود به دوران گذشته ببرد. به گفته تولت در این پروژه از طرفی رایحههای ساده چون رُزماری ثبت خواهند شد که مردم در قرن ۱۶ باور داشتند میتواند از آنها در برابر بیماری طاعون حفاظت کند و از طرف دیگر بوی بد رویدادهای تاریخی چون نبرد واترلو که با شکست ناپلئون بناپارت به پایان رسید را مجدداً ثبت و تداعی خواهد کرد. پروژه مذکور ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار دلاری، عطرهای کلیدی که از بیش از ۴۰۰ سال تاریخ اروپا در موزههای مستقر در سراسر قاره سبز به نمایش گذاشته شده را مورد بررسی قرار میدهد. در این پروژه همچنین از هوش مصنوعی برای کاوش در کتابها و منابع موجود به هفت زبان و آثار هنری قرون گذشته برای تشخیص هرگونه ارجاع به یک بو و رایحه خاص استفاده خواهد شد. همچنین آرشیو نهایی از طریق اینترنت و در نخستین دانشنامه تاریخی رایحه جهان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
عطرهای تاریخی، میراث فرهنگی معطر جهان:
در تیم ادئوروپا-ODEUROPA، کارشناسان و اساتیدی از دانشگاهها و مؤسسات کشورهای هلند، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسلوونی و انگلیس گردهم آمده اند تا کشف کنند که رایحهها در طول تاریخ چگونه جوامع و سنتها را شکل دادهاند. به گفته اینگر لیمانز-Inger Leemans استاد تاریخ فرهنگی دانشگاه آزاد آمستردام که سرپرستی پروژه ادئوروپا را برعهده دارد، اگرچه بوها تجربه ما را از جهان شکل میدهند با این حال تنها اطلاعات ناچیزی درباره تاریخ آنها موجود است. «پیتر بل» استاد علوم انسانی دیجیتال در دانشگاه آلمانی ارلانگن-نورنبرگ درباره این پروژه میگوید: میخواهیم به رایانه آموزش دهیم بو را ببیند و تشخیص دهد؛ هدف ما این است نوعی بویایی کامپیوتری ابداع کنیم که میتواند بوها و تجربیات مربوط به بویایی را از عطر و ادکلن گرفته تا بوهای بد رد گیری کند. پروژه ادئوروپا-ODEUROPA در نهایت این پرسش را مطرح میکند که آیا بوها نیز میتوانند به عنوان بخشی از میراث فرهنگی جهان توسط سازمانهایی چون یونسکو-UNESCO برای آیندگان حفظ شوند. به گفته تولت، یکی از اصلیترین پرسشهای این پروژه آن است که آیا بوها را نیز میتوان نوعی میراث فرهنگی در نظر گرفت و اگر این طور است آیا راهی برای حفظ آنها برای آیندگان وجود دارد؟ نظر شما چیست؟
گالری فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ