
همیشه این امکان وجود دارد که پس از جستجوی فراوان محصولی خاص، از جمله جستجوی یک عطر، عطر و ادکلن دلخواه خود را بیابید و پس از چندین سال استفاده از همان عطر متوجه شوید که فرمول عطر مورد نظر تغییر کرده است و نسخه جدیدی از آن ارائه شده است. امّا این تغییر در فرمول عطر و ادکلنها به چه دلیلی رخ میدهد؟ آیا در فرمول اولیه اشکالی وجود داشته است؟ آیا فرمول جدید به اندازه فرمول قبلی محبوب و پرفروش خواهد بود؟ اینها پرسش هایی هستند که ممکن است در مواجهه با نسخه جدید عطر محبوب خود با آنها مواجه شوید؛ اما حقیقت چیز دیگری است. در این خبر اختصاصی از گالری فرانس پاریس درباره دلایل تغییر فرمول عطر و ادکلنها و همه چیزهایی را که باید درباره آن بدانید مطالبی را ارائه خواهیم کرد.
دلایل تغییر فرمول عطر توسط کارخانه های عطر سازی:
هر محصولی هر مقدار هم که موفّق عمل کند، هر چند سال یک بار نیاز به بازبینی دارد و بایستی با شرایط جدید و تغییرات به وجود آمده خود را تطبیق دهد تا از بازار جهانی فروش عطر و ادکلن عقب نماند؛ در غیر این صورت امکان شکست خوردن محصول و کاهش فروش آن وجود دارد. عطرها و ادکلن ها نیز محصولاتی هستند که هرچند عمر آنها طولانی است و در برخی موارد به یک قرن هم میرسد ولی به طور مکرر نیاز به بازبینی دارند و در صورت نیاز بایستی فرمول آنها تغییر نماید. بنابراین، تغییر فرمول عطرها به سه دلیل اصلی رخ میدهد که در ادامه بیان می گردد:
مدرنیزه شدن عطر: هدف از مدرنیزه کردن عطر، به روز نگهداشتن و جلوگیری از کاهش فروش آن است که به خصوص برای عطرهای محبوب و پرفروشی که مدت زیادی از معرفی آنها گذشته است اعمال میشود. اگرچه عطرهای کلاسیک همیشه کلاسیک هستند اما نمیتوان تأثیر ترندها و تغییر ذائقه مردم و نسلهای جدید را انکار کرد و لذا از دیدگاه بازاریابی لازم است که این تغییرات در عطرها هم منعکس شود و این عطرها باید با زمانه خود تطبیق پیدا کنند تا دچار کاهش فروش نشوند. به طور مثال عطر Knize Ten در سال ۱۹۲۴ تولید شد و پس از آن بارها دچار تغییر فرمولاسیون گردید و هنوز نیز اگر به بطری آن نگاه کنید میتوانید عبارت New Edition را مشاهده نمایید. نمونه دیگر، عطر دولچه اند گابانا پور فم-Dolce & Gabbana Pour Femme است که در سال ۱۹۹۲ میلادی تولید گردید و طراحان در سال ۲۰۱۲ میلادی مجدداً تصمیم گرفتند که آن را بازتولید کنند. گابانا در این مورد بیان داشته است: «این تغییر را نمیتوان یک نسخه جدید از عطر پیشین دانست بلکه برند ما فقط کمی بطری آن را تغییر داد؛ چون من و دومنیکو در دهه ۹۰ میلادی جوان بودیم و از آن زمان تاکنون شخصیت ما تغییر زیادی کرده و بالغتر شدهایم».
تغییر در ترکیبات و مواد اولیه موجود در عطر: دلیل دیگر برای تغییر فرمول عطرها آن است که مواد اولیه موجود در ترکیبات عطر اصلی دیگر در دسترس نیستند و یا استفاده از آنها در دوره جدید و یا در کشور خاصی ممنوع شمرده میشود. به همین دلیل تولیدکنندگان عطر و ادکلن مجبور میشوند که برای تطبیق دادن خود با شرایط جدید، فرمولاسیون عطرها را تغییر دهند و نسخه جدیدی از آن را با مواد جدیدی که جایگزین مواد قبلی شده است معرفی نمایند. برای مثال «انجمن بین المللی عطرسازان» تصمیم گرفت استفاده از مواد خاصی را که تحت عنوان آلرژیزا شناخته میشوند در ساخت عطرها ممنوع و یا محدود کند و به همین دلیل بود که عطر شماره ۵ شانل-Chanel 5 در سال ۲۰۱۲ میلادی با تغییر فرمول مجدداً تولید گردید.
صرفه اقتصادی و حاشیه سود: این دلیل شاید چندان راضی کننده به نظر نرسد؛ اما حقیقت دارند و کمپانیهای عطرسازی با برندهای گوناگون برای کاهش هزینههای خود به تغییر فرمول عطرها و استفاده از مواد ارزانتر برای تولید آنها روی آوردهاند. نمونه معروف از این قضیه در مورد عطرهای برند کریستین دیور-CHRISTIAN DIOR رخ داد؛ زمانی که شرکت ال. وی. ام. اچ-LVMH مالکیت این برند را به دست گرفت فوراً برای کاهش هزینه تمام شده عطرها اقدام کرد و از آن به بعد بسیاری از موادی که در تولید این عطرها به کار میرود طبیعی نیستند. اسطوخودوس موجود در این عطرها واقعی نیست و به جای ریشه زنبق طبیعی از نوع مصنوعی آن استفاده میشود و به همین دلیل نباید از نسخه جدید این عطرها انتظار داشته باشیم که به خوشبویی نسخه اصلی و قدیمی خود باشند.
همچنین حتی اگر این سه فاکتور برای تغییر فرمول عطر را نیز فراموش کنیم بایستی بپذیریم که صنعت عطرسازی در حال تغییر است و نه تنها موادی که مورد استفاده قرار میگیرند روز به روز تغییر میکنند بلکه روشهای استخراج و ترکیب این مواد اولیه هم در حال پیشرفت و صنعتیتر شدن هستند. بنابراین، حتی اگر فرمول عطر هم تغییر نکند باز ممکن است در طول چند دهه رایحه عطر دچار تغییر شود و بوی قدیمی را نداشته باشد. بنابراین نمیتوان انتظار داشت عطری که امروز تولید میشود دقیقاً همان رایحه کلاسیک چند دهه پیش را داشته باشد. البته این مسأله جایی برای ناراحتی و غصه خوردن ندارد؛ جهان در همه ابعاد آن در حال تغییر است و عطرها هم استثنا نیستند؛ لذا بهتر است حسرت گذشتهها را نخوریم و از عطرهای جدید و خوشبو و یا برندهای قدیمی با اصالت لذت ببریم.
گالری فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ