یک تولیدکننده معروف عطر و ادکلن های خاص، پوشاک و تزئینات داخلی در کشور فرانسه برای طراحی آخرین مجموعه تولیدات خود از فرهنگ ایرانی الهام گرفته است.
طراحان این شرکت که فراگونارد-Fragonard نام دارد برای طراحی محصولات خود راهی ایران شدند و در این سفر از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کاشان بازدید کردند.
آنها با الهام از فرهنگ و تاریخ و جغرافیای ایران مجموعه وسیعی از کالاها را طراحی کردهاند که شامل عطر، ادکلن، صابونهای خوشبو، کیف، لباس زنانه و کودکانه، ظروف و لوازم تزئینی میشود.
فرهنگ و تاریخ ایران تأثیر ژرفی بر مدیران و طراحان این برند معروف گذاشته است. بخش اعظمی از صفحات سالنامه برند فراگونارد-Fragonard به عکسها و نوشتههای مربوط به سفر به ایران اختصاص یافته است. تا آنجا که میتوان مدعی شد سالنامه آنها به یک سفرنامه تصویری یا یک راهنمای سفر برای گردشگران علاقمند به ایران تبدیل شده است.
فصل مربوط به ایران در این سالنامه چنین آغاز میشود: «سفری به سرزمین پارس، شرق ناشناخته هزار و یک شگفتی.» و در ادامه آن آمده است: «آیا کسی هست که رویای هزار و یک شب شهرزاد را نداشته باشد؛ رویای قالی پرنده، عطرهای فراگیر، زیباییهای تاریک و ترس وردهای جادویی. ایران، ورای هر کلیشهای، کشفی است افسونکننده؛ پر از قصرها، مسجدها، کاروانسراها و بازارهایی از دوران هخامنشیان تا عصر قاجار که همه را معماران چیرهدست ساختهاند و امروز جزو میراث جهانی است. ایران امروز، همزمان جذاب، مدرن و به طرز شگفتانگیزی میهماننواز است. دشوار بتوان از افسون این همه زیبایی گریخت».
فصلهای این سفرنامه چنین نام دارند:
چهره پنهان تهران؛ شیراز: شهر هزار رنگ؛ تخت جمشید: احساسی نقش بر سنگ؛ راز یزد؛ نصف جهان؛ کاشان: شهر کاروانسراها.
ده واژهای که برای یادگیری به گردشگران توصیه شده هم جالباند: ارگ، بادگیر، بازار، کاروانسرای، چایخانه، حسین، نوروز، قاجار و تعارف.