به گالری عطر فرانس پاریس خوش آمدید

سهم ۶۵% قاچاق لوازم آرایش از بازار ۴.۵ میلیارد دلاری | تولیدکنندگان دغدغه حفظ بازار را ندارند

بازدید: 950 بازدید
واردات و تولید عطر و ادکلن در ایران

خرید لوازم آرایش خارجی اورجینال

هیچگاه ممنوعیت واردات عطر، ادکلن و لوازم آرایش خارجی نتوانسته از میزان این محصولات در بازار بکاهد؛ با این تفاوت که این بار کالاها به صورت قاچاق وارد می شوند و عملاً هیچ نظارتی روی کیفیت و استاندارد آنها نیست.

متن بالا بخش کوچکی از بیانات «موسی احمد زاده» نایب رییس کمیسیون آرایشی-بهداشتی و عطریات مجمع عالی واردات است. وی در گفتگو با خبرگزاری ها بیان داشته اند: کشور ما دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی زنانه در خاورمیانه و در برخی محصولات نخستین مصرف‌کننده می باشد. گرفتن حق انتخاب از مشتری در چنین بازاری به هیچ وجه منطقی نبوده و مغایر با اصول اقتصاد آزاد می باشد.

باید اشاره کرد که ارزش بازار لوازم آرایش در کشور حدود ۴.۵ میلیارد دلار می باشد که بر اساس آمار رسمی اعلام شده از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۶۵% این بازار در اختیار اجناس قاچاق می باشد.

قانونی در راستای منافع قاچاقچی ها

نایب رییس کمیسیون آرایشی-بهداشتی و عطریات مجمع عالی واردات کشور که معتقد است ممنوعیت واردات تنها به نفع قاچاقچی ها بوده است بیان داشت: کشور ما دارای ۱۵ مرز است و بسیار راحت لوازم آرایشی قاچاق بدون اینکه هیچ نظارتی روی کیفیت محصولات انجام گردد وارد کشور می شود.

ایشان همچنین ارزش بازار لوازم آرایشی را حدود ۴.۵ میلیارد دلار برآورد نمود و گفت: آمارهای رسمی اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حکایت از این دارد که ۶۵ درصد این بازار در اختیار اجناس قاچاق است.

در سال 1392 شمسی حدود ۴۰۰ میلیون دلار، سال 1393 حدود ۲۶۰ میلیون دلار، سال 1395 حدود ۱۱۲ میلیون دلار و در سال ۹۷ حدود ۹۸ میلیون دلار لوازم آرایشی وارد ایران شده است.

آقای احمد زاده همچنین درباره میزان واردات لوازم آرایشی بیان داشت: در سال 1392 حدود ۴۰۰ میلیون دلار، سال 1393 حدود ۲۶۰، سال 1395 حدود ۱۱۲ میلیون دلار و در سال 1397 حدود ۹۸ میلیون دلار لوازم آرایشی وارد کشور شده است.

ایشان همچنین درباره دیگر معایب ممنوعیت واردات لوازم آرایشی گفتند: در سال 1396 خورشیدی درآمد دولت از بخش عوارض گمرکی واردات مواد آرایشی و بهداشتی ۲۳۰ میلیارد تومان بود؛ این در حالی است که واردات قاچاق نه تنها عایدی برای دولت ندارد بلکه با ورود کالاهای تقلبی مشکلاتی نیز برای مصرف کنندگان ایجاد می شود.

آقای احمد زاده همچنین تصریح کردند: به دلیل ممنوعیت واردات مواد اولیه مورد نیاز این بخش تأمین نمی شود؛ ضمن اینکه تولید مواد آرایشی-بهداشتی دارای فناوری پیچیده ای است. بنابر این تولید در این بخش بایستی تحت لیسانس شرکت ها و برندهای بزرگ انجام می شد تا نتیجه حاصل شود که با توجه به ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی موفّقیتی در این بخش حاصل نگردید.

از حدود ۲.۵ سال پیش به دلیل محدودیت ها ارزی و البته حمایت از تولیدات داخلی واردات لوازم آرایشی-بهداشتی به کشور ممنوع شد. این در حالی بود که ۹۹% واردکننندگان این حوزه هیچگاه برای واردات ارز دولتی دریافت نکرده بودند.

ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید داخل و نبود ارز

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، از حدود ۲.۵ سال پیش به دلیل محدودیت های ارزی و البته حمایت از تولیدات داخلی واردات لوازم آرایشی-بهداشتی به ایران ممنوع گردید. این در حالی بود که ۹۹% واردکننندگان این حوزه هیچگاه برای واردات، ارز دولتی دریافت نکرده بودند. ضمن اینکه به واسطه واردات قاچاق لوازم آرایشی هم عملاً امکان حمایت از تولید داخل نیز فراهم نشده است.

وی که ممنوعیت واردات لوازم آرایشی را به بخش نامه ترکمنچای توصیف می کند، ادامه داد: این بخشنامه بدون هیچ گونه فعالیت پژوهشی عمیق یا کارشناسی صادر و در نهایت موجب شکل گیری انحصار در این صنعت شد. جدای از این در دو سال گذشته به واسطه ممنوعیت واردات بیش از ۸ هزار نفر از همکاران فعال در این صنعت تعدیل شدند. زمانیکه فضای رقابتی در کشور وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان هم بدون هیچ تلاشی برای ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و افزایش بهره وری فعالیت خواهند کرد. این نحوه تولید در نهایت موجب عقب ماندگی صنعت می شود. زیرا تولیدکنندگان دغدغه ای برای ماندن و حفظ بازار ندارند.

انحصار در بازار لوازم آرایش

این فعال صنعت لوازم آرایش ادامه داد: وقتی فضای رقابتی در کشور وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان هم بدون هیچ تلاشی برای ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و افزایش بهره وری فعالیت خواهند کرد. این نحوه تولید در نهایت موجب عقب ماندگی صنعت می شود. چرا که تولیدکنندگان دغدغه ای برای ماندن در بازار ندارند.

فعال بازار لوازم آرایشی و عطر و ادکلن با اشاره به این نکته که تولیدی که صادرات محور نباشد، تولید نیست، ادامه داد: ما در صنعت لوازم آرایشی و عطر ادکلن مزیت رقابتی نداریم؛ ولی همچنان اصرار به ادامه تولید این محصولات داریم غافل از اینکه تولید ادبیات و ایدئولوژی خاص خود را نیاز دارد.

به گفته ایشان، کشور ما ایران تقریباً در صنعت لوازم آرایشی و عطر و ادکلن حرفی برای گفتن در بازار جهانی ندارد؛ با این وجود همچنان واردات این محصولات را به کشور ممنوع کردیم.

گالری فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ

دسته‌بندی اخبار
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت