ساختمان بوتیک مد و عطر بیژن پاکزاد، طراح فقید ایرانی، در منطقه «بورلی هیلز» در شهر لس آنجلس، در معامله ای تاریخی با رقم ۱۲۲ میلیون دلار فروخته شد. به این ترتیب این بوتیک از نظر بهای متراژ ملک، گران ترین مغازه جهان شناخته شده است. بوتیک مد، فشن و عطر بیژن در خیابان «رودئو درایو» شمالی واقع شده است و ساختمان زرد رنگ آن، یکی از نمادهای منطقه «بورلی هیلز» است که شهرتی جهانی دارد. در سال های اخیر قیمت زمین در این منطقه از شهر به صورت چشمگیری افزایش یافته و یکی از گران ترین مناطق مسکونی و تجاری محسوب می شود.
بر اساس اسناد رسمی، ملک بوتیک بیژن به ارزش هر فوت مربع، نوزده هزار و چهار صد دلار یعنی حدودأ هر مترمربع، دویست و سیزده هزار دلار معامله شده است و گفته می شود این ساختمان توسط سرمایه گذاران کمپانی فرانسوی «لویی ویتان» خریداری شده و این شرکت برنامه های مفصلی برای استفاده از این ملک ایرانی در قلب تجاری «بورلی هیلز» دارد.
سال 2015 میلادی شرکت شانل-Chanel، ساختمانی را در نزدیکی بوتیک بیژن-Bijan Boutique در همین خیابان خرید به ارزش هر فوت مربع، سیزده هزار و دویست دلار یعنی حدودأ هر مترمربع، صد و چهل و پنج هزار دلار که در آن زمان گرانترین ملک تجاری جهان بود.
ولی فروش ساختمان بوتیک بیژن، رکورد تازه ای در بازار املاک و مستغلات سال 2016 میلادی ثبت کرده است و به همین دلیل بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری و نشریات اقتصادی داشت.
لویی ویتان و شرکتهای وابسته، مالک چند بوتیک و مغازه بزرگ در خیابان «رودئو درایو» و مناطق اطرف هستند و مشخص نیست این شرکت چه طرحی برای این ملک جدید دارد.
در حال حاضر بوتیک مد، فشن و عطر و ادوکلن بیژن با توجه به اجاره نامه منعقده با مالکین قبلی، همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد و توسط خانواده بیژن اداره می شود. اما بسیاری از مشاورین املاک و کارشناسان صنعت مد باور دارند این بوتیک در آینده نزدیک تعطیل خواهد شد.
درباره بیژن پاکزاد
بیژن پاکزاد فعالیت های حرفه ای خود را در دهه هفتاد میلادی از منطقه بورلی هیلز لس آنجلس شروع نمود و پس از مدتی به یکی از بزرگترین طراحان لباس در آمریکا و چهره ای تأثیرگذار در صنعت مد جهان با دستاوردهای ارزنده بین المللی تبدیل شد.
بیژن از جمله نخستین طراحان مستقلی بود که با استفاده از تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در خیابان های مشهور، چاپ عکسهای رنگارنگ و پیامهای بازرگانی در نشریات و گفتگو با برنامه های پر طرفدار تلویزیونی در عرض مدت کوتاهی به اوج شهرت رسید.
این طراح ایرانی اهمیت ویژه ای برای ارتباط مستقیم با مشتریان خود قائل بود و با بسیاری از آنها دوستی و رفاقت داشت، روشی که عاملی مهمی در موفّقیت های تجاری «بیژن پاکزاد» محسوب می شود.
وی در بوتیک شیک و مجلل خود، پذیرای مشتریان ثروتمند و سرشناسی بود که با تعیین وقت قبلی، از گوشه و کنار جهان به ملاقاتش می رفتند. لباس های مردانه، عطر و ادوکلن، جواهرات و اشیای تزئینی از محصولات اصلی بوتیک بیژن است که عطرهای این برند همچنان در بازار عطر ایران نیز پر فروش هستند. از جمله عطرهای وی می توان به ادکلن Bijan for Men EDT اشاره کرد.
به بیانی دیگر، یکی از محصولات مطرح برند بیژن عطرهای خالص و منحصر به فرد اوست. بیژن در سال ۱۹۸۸ میلادی برنده جایزه موفّقترین عطر مردانه و بهترین پکیج عطر زنانه از بنیاد فیفی-FIFI شد. وی همچنین جایزه بهترین کمپین تبلیغاتی عطر مردانه را در سال ۱۹۹۷ میلادی دریافت کرد. هم اکنون مرکز فروش او در بورلی هیلز توسط پسرش اداره می گردد.
از مشتریان مشهور بیژن پاکزاد در این فروشگاه بسیار معتبر می توان به «خوان کارلوس» پادشاه اسپانیا، «مایکل جردن»، «آرنولد شوارتزینگر»، «تام کروز» و «امین حیایی» اشاره کرد.
یکی از مهمترین دستاوردهای بیژن، همکاری وی با شرکت خودروسازی «رولز رویس» بود، این کمپانی معتبر بریتانیایی طراحی داخلی و دکور تعدادی از اتومبیل های لوکس و گران قمیت خود را به این هنرمند ایرانی سپرد.
این خودروها به مدل بیژن شهرت دارند و از جمله گرانترین محصولات این شرکت هستند که فقط تعداد کمی از آنها برای مشتریان ویژه تولید شده است.
بیژن پاکزاد همواره از زادگاهش ایران به نیکی یاد کرده است و علاقه بسیار فراوانی به فرهنگ، سابقه و پیشینه خود داشت. بیژن در فعالیت های انسان دوستانه زیادی مشارکت داشت، به بسیاری از کالج ها و مراکز آموزشی کمک کرد و بورس های تحصیلی مختلفی را برای هنرجویان و محصلین نیازمند فراهم کرد.
بیژن پاکزاد در سال دو هزار و یازده میلادی و در اثر سکته مغزی در هفتاد و یک سالگی گذشت، ایشان دوبار ازدواج کرد و سه فرزند داشت.