نشریه «فوربس-FORBES» که یکی از مهمترین ناشران و یکی از مشهورترین مجلههای اقتصادی در ایالات متحده و جهان محسوب می شود، روز چهارشنبه در دو هفته نامه فوربس اعلام نمود که میزان داراییهای ریحانا، 33 ساله، به ۱.۷ میلیارد دلار رسیده است و لذا میتوان ریحانا را تازهترین عضو باشگاه میلیاردرها خطاب کرد. این نشریه آمریکایی همچنین افزود که خانم ریحانا ثروتمندترین زن جهان در حوزه هنر موسیقی می باشد. سال گذشته هفتهنامه «ساندی تایمز-Sunday Times» بریتانیا که هر سال فهرستی از هزار ثروتمندترین های چهره مقیم آن کشور را منتشر میکند، ریحانا را سومین هنرمند ثروتمند کشور در عرصه موسیقی دانسته بود که نخستین حضورش در این فهرست بود.
بیشتر ثروت خانم ریحانا که امروزه برند عطر و ادکلن او نیز برای خانم های ایرانی شناخته شده است، البته نه از صنعت موسیقی، که از نامنمای تجاری «فنتی بیوتی» آمده که محصولات آرایشی میفروشد و بسیار محبوب می باشد. نام این خواننده هنگام تولد «رابین فنتی» بود و عنوان نامنمای تجاریاش هم از اینجا بر گرفته شده است. ریحانا در سال ۲۰۱۷ میلادی نامنمای تجاری «فنتی بیوتی» [Rihanna was inspired to create Fenty Beauty & Fenty Skin] را در همکاری با شرکت لویی ویتانِ فرانسه [LOUIS VUITTON] راه اندازی کرد.
از مهمترین علل محبوبیت آن نامنمای تجاری، تأکیدش بر عرضه محصولاتی برای اقشار مختلف جامعه بود. به طور مثال کرمپودرهایی که برای ۴۰ نوع طیف مختلف رنگ پوست به بازار آمدند تا انقلابی در صنعت آرایش ایجاد کنند؛ تا جایی که حالا صحبت از «تأثیر فنتی» میشود که باعث شده است شرکتهای دیگر هم کرمپودرها و سایر محصولات مخصوص برای طیفهای مختلف رنگ پوست را به بازار عرضه کنند.
چهار سال پیش که فنتی بیوتی-Fenty Beauty شروع به فعالیت کرد، ریحانا تأکید نموده بود که این پروژه را جدی میگیرد. ریحانا گفت: «فکر نمیکنم هیچ کس امروز در این ساختمان اندازه من هیجانزده باشد.»
طبق تخمین نشریه بین المللی فوربس-FORBES International Business Magazine یک و چهار میلیارد دلار از ثروت خانم ریحانا از «فنتی بیوتی-Fenty Beauty» آمده است و ۲۷۰ میلیون دلار آن از نامنمای تجاری لباس زیرِ «سوج ایکس فنتی». با این حساب، حضور ریحانا در عرصه موسیقی و سینما شامل بخش نسبتاً کوچکی از ثروت وی است. این نشریه نوشت که خانم ریحانا صاحب ۵۰ درصد نامنمای تجاری «فنتی بیوتی-Fenty Beauty» است. ۵۰ درصد دیگر، متعلق به شرکت لویی ویتان-LOUIS VUITTON است که برنارد آرنو، صاحب آن، دومین شخص ثروتمند در دنیا است. همه این نامنمای تجاری حدود ۲.۸ میلیارد دلار ارزش دارد.
ریحانا-Rihanna در سال ۲۰۱۹ میلادی در حرکتی که در تاریخ مد کمنظیر بود، مِزونی به نام «فنتی» درون مجموعه لوییویتان تأسیس کرد. در آن مقطع، برای اولین بار از سال ۱۹۸۷ میلادی به این سو بود که لویی ویتان مِزون جدیدی را افتتاح می نمود. چهره پیشین که چنان کاری کرد، کریستین لاکروا، طراح صاحبنام مد در کشور اروپایی و زیبای فرانسه بود که به علاقهاش به هنر دوران قاجار هم معروف است.
ریحانا-Rihanna نخستین زن تاریخ هم است که نامنمای تجاری خاص مستقل در مجموعه لویی ویتان ایجاد مینماید و همچنین اولین زن رنگینپوستی که در صدر یکی از مزونهای این مجموعه قرار دارد. آن مزون که مخصوص لباسهای گرانقیمت بود، البته نهایتاً به موفّقیت چندانی نرسید و در ماه فوریه، ریحانا و لویی ویتان در بیانیهای مشترک، تعطیلی آنرا به عموم اطلاع دادند. به نظر میرسد که دلیل ضربه خوردن آن، تأسیس آن، دقیقاً پیش از همه گیری ویروس کرونا بوده باشد. با همه این داستانها، آخرین مجموعه آن که در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی به بازار آمد، با تحسین بسیاری از منتقدان عرصه مد روبهرو شد.
محصولات «فنتی بیوتی» ولی از همان آغاز موفّقیتآمیز بودند و این موفّقیت مدام بیشتر گردیده است. این محصولات هم در اینترنت خریداران زیادی داشتهاند و هم در مغازههای برند سفورا-beauty at Sephora که در مالکیت لویی ویتان هستند. به گفته لویی ویتان، درآمد سالانه محصولات این نامنمای تجاری، در همان سال کامل اول یعنی در سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر از ۵۵۰ میلیون دلار بوده است.
در آغاز دوران پاندمی ویروس کرونا، شاهد کند شدن فروش محصولات آرایشی بودیم، ولی شرکتهای بزرگ این صنعت همچنان غولهای ثروت به شمار میروند.
طبق تخمین نشریه اقتصادی فوربس-FORBES، حالا تنها یک زن در عرصه سرگرمی دنیا از خانم ریحانا ثروتمندتر می باشد؛ اپرا وینفری، چهره آمریکایی که به مجریگری تلویزیون و بازیگری معروف است. محصولات ریحانا-Rihanna Products بسیار موفّقتر از سایر نامنماهای تجاری چهرههای مشهوری چون «کایلی کازمتیکز» از کایلی جنر، «کی کی دبلیو بیوتی» از کیم کارداشیان وست، یا «هاسنت کو» از جسیکا آلبا بودهاند. برخی از چهرههای مشهور دیگر هم جزو سرمایهگذاران در فعالیتهای تجاری ریحانا بودهاند. به طور مثال شرکت «مارسی ونچر پارتنرزِ» متعلق به جی زی، از سرمایهگذاران «سوج ایکس فنتی» است که به تخمین نشریه اقتصادی فوربس، حدود ۳۰ درصد آن متعلق به خانم ریحانا–Rihanna است. ارزش این شرکت حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده است.
استفاده ریحانا–Rihanna از رسانههای اجتماعی نیز بخش مهمی از ثروت وی به حساب می آید. ریحانا در اینستاگرام-Instagram بیش از ۱۰۱ میلیون و در توییتر-Twitter بیش از ۱۰۲.۵ میلیون طرقدار و فالور دارد. بسیاری از این فالورهای ریحانا در رسانههای اجتماعی، میلیاردر شدن خانم ریحانا را به وی تبریک گفته اند.
یکی از آنان نوشت: «خیلی برای ریحانا خوشحالم. همه چیز ممکن است. خیلی فوقالعاده است که شاهد اوج گیری زنان رنگینپوست هستیم. دامنه فعالیت و موفّقیت همه زنان را فراتر میبرد.»
برخی هواداران ولی به این اشاره میکنند که ریحانا–Rihanna آنچنان به فعالیتهای اقتصادی و بیزینس مشغول شده که دیگر دقت کافی به موسیقی نمیکند. وی پیشتر سالی یک آلبوم منتشر مینمود ولی از هنگامی که وارد عرصه مد و فشن شده، یک آلبوم هم منتشر نکرده است.
امپراتوری ریحانا–Rihanna قرار است به زودی به عرصه عطر و ادکلن نیز وارد شود. «فنتی بیوتی» اطلاع داده که «فنتی پارفیوم» را در ماه اوت به بازار عطر خواهد آورد؛ عطری که خود ریحانا طراحی کرده است و قرار است هم برای مردان باشد و هم برای زنان مورد استفاده قرار گیرد و از اسپری این عطر لذت ببرند.