به گالری فرانس پاریس خوش آمدید

پاسخ به پرسش های متداول درباره خرید عطر و نگهداری ادکلن

مدیر سایت
304 بازدید
پاسخ به پرسش های متداول درباره خرید عطر

سال ها است که مخاطبین فروشگاه اینترنتی فرانس شاپ از طریق ارسال پیام در دایرکت اینستاگرام، تلگرام یا واتس اپ و یا پست الکترونیکی پرسش هایی را بیان میکنند که قابل توجه است. به طور معمول این پرسش ها در یک قالب می گنجند و از هر ده پرسش، دست کم چهار مورد آنها موضوع و قالبی مشترک دارند. لذا در فروشگاه عطر فرانس شاپ تصمیم گرفته شد تا در یک مطلب کامل به طور جامع به پرسش های علاقمندان به خرید عطر و ادکلن اصل بپردازیم. به همین منظور کلیه پرسش ها از شبکه های اجتماعی و نظرات درج شده در وبسایت فروشگاهی عطر فرانس شاپ جمع آوری شد و اکنون حاصل آن همه سؤال متداول عطر و ادکلن در اینجا پاسخ داده می شود.

۱٫ گاهی افرادی كه عطر زياد دارند، عطرشان چند سال در کمد اتاق باقی می ماند؛ بايد چيكار کرد تا كيفيت عطرها در این دوره پايين نياد؟ چون متوجه شدم كه به نظر تاپ نتِ بعضی عطرها در طی زمان حذف می شود. وقتی اسپری ميكنم دقيقاً متوجه ميشوم كه رایحه تغيير كرده است! و اصلاً آيا به نظر شما بعد از گذشت چند سال ماهيت عطر تغيير ميكند؟ البته عطرها را هم جای تاريك و هم دور از گرما نگهداری کرده ام.

با گذر زمان لایه نخستین عطر به ندرت مضمحل و نهایتاً ناپدید میشه. بله؛ این اتفاق رخ میده و اجتناب ناپذیر هست ولی ممکنه ۵ سال یا ۳۰ سال طول بکشه و این رو نمیشه تخمین زد؛ این به کیفیت و قدرت عطر و ادکلن شما بستگی داره. طی این رویداد کیفیت عطر پایین نمیاد بلکه ترکیبش کهنه میشه. توی خیلی از پست های اخیر اگر مطالعه بفرمایید مشاهده خواهید کرد که برای عطرهایی که از روشون این پستها را نوشته ام به کرات اتفاق افتاده است.

۲٫ برخی عطرفروشها فقط اجازه میدهند تا درب عطر را بو کنیم! آیا این برای شناخت عطر و خرید ادکلن اورجینال و برند کفایت میکند؟ در این صورت دقیقاً کدام لایه از عطر را در هنگام خرید بو میکنیم؟

این پرسش خیلی حساس است و از عطر به عطر متفاوت است. به صورت طبیعی می توانیم بگوییم درصد خیلی زیادی از آن رایحه جمع شده زیر درب عطر مربوط به لایه میانی عطر می باشد ولی این ممکن است در یک عطر حجم بالایی از لایه اول یا آخر هم باشد. مسأله اصلی آن است که امتحان کردن عطر  و ادکلن از روی بوی جمع شده در داخل درب عطر کفایت نمیکند. عطر باید روی پوست شما اسپری شود و لایه های مختلفش و گذر از لایه اول به بطن و فرود رو کامل حس نمایید. گاهی بوی یک عطر بر روی پوست شما با دیگری کمی متفاوت نشان می دهد!

۳٫ آیا با بو کردن شیشه ادکلن ها امکان شناخت دقیق نسبت به بوی کلی ادکلن وجود دارد؟

دقیقاً مصداق پرسش شماره دوم است که کامل توضیح داده شد.

۴٫ آیا تاپ نت عطر با دکانت کردن عطر خواهد پرید؟

بخشی از این موضوع بستگی به ترکیب عطر و ادکلن شما دارد. ولی در مجموع اینطور در نظر بگیرید که قسمتی از تاپ نت طی اسپری شدن بخار خواهد شد. حالا چنانچه این عطر «ایو سه لورن اوپیوم» باشد رسماً تاپ نُتی ندارد که بپره؛ زیرا مولکولهای تاپ نوت این عطر از مولکول های میانی برخی عطرهای تابستانی هم حجیم تر و مقاوم تر هستند. ولی مسأله اصلی این نیست که چه مقدار از مولکول های لایه شروع موقع دکنت گرفتن پرواز میکنند؛ مسأله اصلی این است که به طور اساسی همین مولکول ها روی تن یا لباس شما هم بیشتر از ده دقیقه عمر نمیکنند. پیشتر نیز اشاره کردیم که آغاز یک عطر مقدمه ای است که حرف اصلی را در وجودش بیان می کند. بنابراین روی تاپ نوت یک عطر حساسیت به خرج ندهید.

۵٫ آیا گرما عطر را خراب میکند؟

عطر یک ترکیب شیمیایی است؛ مانند آب، شیر یا بنزین و همچون هر ماده در پیرامون ما به منابع انرژی مثل گرما، سرما، نور و غیره واکنش نشان میدهد. بله؛ عطر نسبت به گرما از خود حساسیت نشان خواهد داد ولی چنانچه این گرما به اندازه گرمای اتاق باشد، خیر. ولی گرمای سوزان تابستون و قرار دادن عطر و ادکلن در داشبورد خودرو می تواند عطر را به مرور زمان خراب کند.

۶٫ در چه بازه دمایی عطر و ادکلن نگهداری شود؟

پیشنهاد میکنیم دمای اتاق یا اندکی خنک تر از آن عطرها و ادکلنها را نگهداری نمائید. همچنین توصیه میکنیم در جایی که عطرها هستند، نوسان دمایی نداشته باشید.

۷٫ چرا گاهی عطرها تغییر رنگ میدهند؟

همزیستی مولکول های تشکیل دهنده مایع عطر حتّی پس از شیشه کردن و فروش آن در بازار همچنان ادامه دارد. این فرایند موجب خواهد شد تا برخی از این مولکول ها بر اثر زمان از بین رفته و همانطور که حدس میزنید اینها مولکولهای لایه نخست عطر هستند که فرّار و بسیار ظریف می باشند. این کهنه شدن ترکیب همواره با بویی شبیه لاک و الکل نجاری و با تیره شدن رنگ مایع همراه خواهد شد.

۸٫ یک شیشه عطر را چند سال می توان نگهداری کرد؟

این موضوع کاملاً بستگی به نوع و روش نگهداری شما دارد. با کیفیت ترین عطرها و ادکلنها نیز بعد از گذشت چند سال دیگر قابل استفاده نخواهند و آن رایحه نخست سال اول تولید عطر را ندارند. برخی عطرهای قدیمی گرلن-GUERLAIN صرفاً جنبه کلکسیونری و مجموعه سازی دارند و توسط کلکسیونرهای بزرگی نگهداری می شوندولی به هیچ عنوان قابل استفاده نیستند. لذا به فکر انبار کردن عطر و ادکلن برای استفاده در آتیه نباشید؛ زیرا هیچ کس قرار نیست بداند که تاریخ انقضای یک عطر چه زمانی است.

۹٫ آیا شلف لایف مایع عطر به محفظه نگهداری عطر ارتباط دارد؟ مثلاً شیشه ای، آلومینیومی یا سرامیکی باشد روی کیفیت عطر تأثیر خواهد داشت؟

ممکن است که تأثیر داشته باشد. به طور مثال محفظه آلومنیومی حرارت را بهتر رد میکند تا شیشه و سرامیک. در این صورت در محیط های گرم عطر بهانۀ تغییر بهتری دارد! این را هم بایستی در نظر گرفت که بیشتر عطرهایی که هم اکنون در بازار وجود دارد با هدف اینکه به فروش روند و سریعاً مورد استفاده قرار گیرند تولید شده اند. بنابر این فارغ از وسواس و دلسوزی تولید شده اند و قرار نیست عمر طولانی داشته باشند. لذا مواد اولیه ای که برای بطری عطر و ادکلن انتخاب می شوند می تواند دشمن عطر شما در دراز مدت باشد! زیرا از دید تولید کننده آن مواد موجود در بطری عطر در چند ماه آینده با زباله های همجنسش به بازیافت خواهد رفت؛ غافل از اینکه خریدار قصد نگهداری عطر را برای مدتی طولانی دارد.

۱۰٫ بیشتر مواقع ته شیشه عطر مقداری اندکی عطر باقی می ماند و میله عطرافشان به آن نمی رسد؛ چه کنیم؟

با لبخند پاسخ می دهیم! یاد انبه و هلویی افتادم که ته قوطی آبمیوه های رانی باقی میموندن. شما برای رانی من فکری کن و ما برای عطر شما یه فکری میکنیم! چنانچه نی داخل شیشه مانند سری عطر Opium ایو سه لورن یا عطر دیور Homme عمودی باشند، آن قسمت از عطر که گوشه های بطری هستند تا ابد محکوم به تنهایی اند! اما چنانچه خیلی ضروری است با ابزار دم باریک یا انبر دست، سر اسپری عطر را از شیشه جدا نمایید.

۱۱٫ آیا بطری عطر آلومینیومی روی رایحه عطر و ادکلن تأثیر می گذارد؟

بعید به نظر می رسد. زیرا مواد خام عطرسازی هم در بطری های آلومنیومی عرضه می شوند.

۱۲٫ آیا نگهداری بطری عطر در جعبه یا بیرون جعبه بر کیفیت عطر و ادکلن تأثیر دارد؟

حتماً بر روی کیفیت تأثیری نخواهد داشت، ولی چنانچه عطر در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد پیشنهاد می شود در داخل جعبه نگهداری نمائید.

۱۳٫ آیا در معرض نور مدام خورشید بودن برای بطری های شیشه ای باعث پایین آمدن کیفیت عطر می شود؟

خیر؛ در طولانی مدت سبب فاسد شدن عطر شما می شود.

۱۴٫ برای هر بار استفاده از عطر چند اسپری کافی است؟

چنانچه از عطری قوی استفاده می کندی یک یا دو اسپری عطر کفایت میکند. هدف جلب توجه و تحسین دیگران است بدون اینکه از بوی عطر ما آزار ببینند.

۱۵٫ چنانچه رنگ ادکلن تغییر کرد یعنی خراب شده است؟

لزوماً خیر؛ فقط اندکی سالخورده شده است. ولی در برخی موارد مشاهده شده است که عطرها وقتی خراب می شوند رنگ شان کدر شبیه شیشه شیری می شود که داخلش آب ریخته باشید.

۱۶٫ آیا بعد از اسپری کردن عطر، مالیدن دست ها به هم کار درستی است؟

مالیدن دست ها عادتی است که از زمان گذشته تا کنون رواج داشته است. به نظر در گذشته برای اینکه عطرهای روغنی گرمای آن نقطه از مچ دست را بالا ببرد و عطر بهتر در هوا پخش شود اسن کار انجام می شده است! ولی بعد از اختراع اسپری نیازی به این کار نیست، زیرا همان عمل مالیدن دستها به یکدیگر را انجام می دهد. اما به صورت کلی با مالیدن دستها به هم هیچ اتفاقی برای عطر نمی افتد.

۱۷٫ آیا می توانیم عطر ها و ادکلنهایمان را در سرویس بهداشتی نگهداری کنیم؟

همیشه گفته شده محیط مرطوب برای نگهداری عطر خوب نیست. چنانچه سرویس بهداشتی شما محیط مرطوبی نیست و قسمت آینه و روشویی از بخش توالت و حمام جداست می توانید در آنجا نگهداری کنید.

۱۸٫ آیا اسپری کردن ادکلن در هوا و رد شدن از آن واقعاً مؤثر است؟ و چرا عده ای اینکار را میکنند؟

این روش اسپری ادکلن، تنها یک تکنیک برای افرادی است که تمایل ندارند ادکلن مستقیم روی بدنشان بنشیند. همچنین در برخی از فرهنگ ها مانند فرهنگ کشور ژاپن که استفاده از عطر خیلی کمتر از فرهنگ ایرانی رواج دارد، این تکنیک برای اینکه ایجاد رد خفیفی از عطر روی بدن انجام می شود. ولی در حالت کلی اسپری مستقیم روی نقاط بدن یا لباس ماندگاری و قدرت بیشتری را ارائه خواهد کرد.

۱۹٫ نظرتان در مورد اسپری کردن عطر بر روی موی سر چیست؟

برای آقایون و بانوانی که موی کوتاه دارند توصیه نمیکنیم.

۲۰٫ آیا استفاده از عطر بعد از اصلاح صورت کار خوبی است؟

هیچ مانعی ندارد. اصولاً یکی از کاربردهای Eau de Toilette ها انجام همین کار است.

۲۱٫ آیا استفاده از عطر مولکول ۰۱ به همراه ادکلن اصلی (اسنتریک ۰۱) در پخش و ماندگاریش مؤثر است؟

سری عطرهای مولکول از عطرهای اسنتریک+مولکول صرفاً به همین منظور تولید شده اند. طبیعتاً بله.

۲۲٫ آیا استفاده از کرم یا وازلین پیش از عطر زدن باعث افزایش ماندگاری و پخش بیشتر می شود؟

شاید این موضوع خنده دار باشد! با این کارها انتظار معجزه از عطرها را نداشته باشید! به جای ارائه این فرمولها و خرافات بیست هزار تومان هزینه کنید و یک عدد اتومایزر یا همان عطرافشان ۵ یا ۱۰ میلی قابل شارژ تهیه نمایید و عطرتان را داخل عطر افشان شارژ کنید؛ حالا حتی می توانید هر جایی آن را با خود ببرید. به این فکر کنید که از مالیدن وازلین یا کرم که خودشان بو دارند بهتر است! آن هم چه بویی! بعید است نقشی در موندگاری عطر داشته باشند. چرا که ماندگاری عطر ربطی به چربی ندارد، بلکه ماندگاری عطر و ادکلن به بزرگی منافذ پوستی بستگی دارد. به طور مثال پس از حمام آب گرم که منافذ باز می شوند، بدنتان را کامل خشک نمائید و عطر بزنید. تأثیر خیلی بهتری نسبت به وازین دارد.

۲۳٫ لطفاً نظرتان را درباره استفاده هم زمان از دو عطر بگویید؟

گوش دادن هم زمان به دو تا موسیقی چطور است!؟ یا خوردن هم زمان دو نوع غذا؟! یا تماشای دو فیلم سینمایی با هم؟! پرسش اینجاست که در پاسخ به کدام نیاز این کار را انجام می دهیم؟

۲۴٫ آیا قرار دادن ادکلن در یخچال برای چند دقیقه پیش از مصرف تأثیری در پخش و ماندگاری عطر دارد؟

ابداً خیر. دور یخچال را خط بکشید. سرد کردن عطر و ادکلن نتیجه ای به دست نخواهد داد. چون الکل دارد لزوماً مثل مشروبات الکلی از یک الگو پیروی نمیکند.

۲۵٫ آیا تکان دادن شیشه ادکلن پیش از استفاده، در پخش و ماندگاری عطر تأثیر دارد؟

خیر. هیچ گونه تأثیری نخواهد داشت. عطر محلولی همگن و فیلتر شده است و نیاز به این کارها نیست.

۲۶٫ چنانچه درب عطر گم شود یا مثل بعضی تسترها در نداشته باشد به زودی خراب خواهد شد؟

خیر؛ مشکلی نخواهد بود. درب عطر صرفاً جنبه ای از طراحی بطری عطر است و تأثیری در نگهداری مایع داخل شیشه ندارد.

۲۷٫ آیا دکانت گرفتن از عطر کار درستی است؟

دکانت گرفتن از ادکلنها آسیبی به عطر نمی رساند ولی عمر دکانتها کمتر از عمر خود عطر است؛ زیرا در حین اسپری کردن عطر داخل شیشه دکانت، مقداری از آن تبخیر می شود و درپوش دکانتها معمولاً مثل دهنه عطر پلمپ نمی شوند. بنابراین در دزار مدت عطر قدرت خود را از دست می دهد.

۲۸٫ آیا تسترها پخش و ماندگاری بهتری دارند؟

ابداً. اصولاً نباید اینطوری باشند. اگر واقعاً ثابت شود که یک عطر از تسترش ضعیف تر است بدانید یا آن تستر فیک است، یا آن برند در حال کلاهبرداری است. ولی در حالت عادی هیچ برندی اینقدر ساده نیست که برای تستر با بوی قویتر قرارداد جداگانه با عطرساز ببندد و متقبل هزینه شود.

۲۹٫ چند ادکلن مختلف را میتونم‌ توی یک نوبت تست کنیم؟

این بستگی به بینی شما و درست تست کردن دار. اما پیشنهاد ما نهایتاً سه تا چهار عطر است.

۳۰٫ چطور و چگونه عطری که واقعاً دوست داشته باشیم را پیدا کنیم؟

با مدام تست کردن عطر روی پوست. باید روی پوستتان تست نمائید تا کامل عطرها و ادکلن ها را احساس کنید و آن موردی که حس خوبی به شما می بخشد را تهیه کنید. از دوستانتان هم بخواهید تا نقطه نظرات خود را در خود عطر استفاده شده به شما بگویند.

۳۱٫ از چه فاصله ای ادکلن را اسپری کنیم؟

حداقل بیست سانت. طوری که به صورت قطره روی سطح پوست ننشیند، بلکه به صورت گرد و افشانه شود. برای همین از عطرافشان ها استفاده میکنند.

۳۲٫ آیا می توانیم ادکلنی استفاده کنیم که برای جنس مخالف است؟

این یک ترجیح و نظر شخصی است و اتفاقی در هورمون و فیزیک بدن رخ نخواهد داد.

۳۳٫ تفاوت EDP و PARFUM و Extrait De Parfum چیست؟

برای توضیحات کامل این اصطلاحات به بخش دانستنی های فروشگاه مراجعه نمائید.

۳۴٫ اگر چند لایه لباس بپوشیم ادکلن رو باید به همه لایه ها بزنیم؟

خیر؛ فقط لایه رویی یا همان لایه ای که تصور میکنید بیشتر در معرض دید است. به طور مثال چنانچه زیر کاپشن زمستانی، پیراهن پوشیده اید و قرار است جایی بروید که کاپشن را در بیاورید، عطر را به پیراهن عطر افشان کنید.

۳۵٫ نیش و دیزاینر یعنی چی؟

در بخش دانستنی های عطر در سایت فرانس شاپ، دو تا مقاله در این مورد نگارش شده است.

۳۶٫ عطرهای نیش بهتر هستند یا عطرهای دیزاینری؟

هر عطری که شما و مخاطبان شما می پسندند بهترین عطر دنیا است. برای این تعاریف ذهنتان را مشغول نکنید. اینها اصطلاحات بازاریابی هستند و لزوماً تضمین کننده کیفیت نیستند.

۳۷٫ آیا این موضوع صحت دارد که عطرهایی که در ایران توزیع می شوند در کشور امارات پر و بسته بندی می شوند؟

یک سری عطرها هستند که تولید خود امارات متحده عربی هستند؛ مثل برند اجمل. اما جدا از آنها یه سری برندها که منشأ تولیدشان اروپا است برای مناطق مختلف جهان تولیدات مختلف میزنند. سلایق و ذوائق ملل مختلف با هم متفاوت است و ممکن است قدرت پخش و ماندگاری عطری که ما استفاده میکنیم با استانداردهای ملتی دیگر تفاوت داشته باشد. ولی لیست روشن و واضحی از این برندها وجود ندارد؛ چون بعضی از آنها این کار را انکار میکنند. به عنوان مثال، احتمال خیلی بالا ژووی (Jovoy) این کار را میکرد. در حالی که عطرهای ژووی در ایران از ماندگاری و نشر بوی بالایی برخوردار هستند، همان عطرها در کشور فرانسه و پاریس بسیار نرم تر ارائه می شوند. چرا که یک اروپایی به اندازه ما از قدرت عطرش لذت نمیبره! بلکه حتی ممکن است با رایحه تند و قوی اذیت هم بشود! به نظر می رسد دیگر «ژووی» برای خاورمیانه با قدرت بالاتر عطر نمیسازد و همان ها که در اروپا توزیع می شوند را وارد بازار اینطرف میکند. چون شکایات در مورد کم شدن قدرت عطرهای این برند این اواخر زیاد شده است. یا یک نمونه دیگر که خودشان رسماً اعلام میکنند برند لالیک-LALIQUE است. لالیک همه کارهایش را با احتساب مناطق مختلف جهان تغییر میدد. یک عطر لالیک که از ایران خریداری شده حتی در رنگ مایع و اسم عطر ممکن است با همان عطر در آمریکا متفاوت باشد. اما اینکه عطرها در امارات پر بشوند موضوع دیگری است و اطلاعاتی در این خصوص نداریم.

۳۸٫ اینکه برخی فروشنده ها اعلام میکنند که ادکلن ریجن اروپایی [مناطق اروپایی] میفروشند آیا صحت دارد؟ آنها مدعی هستند کیفیت عطر ریجن اروپایی بالاتر است و با کارهایی که برای کشورهای خاورمیانه، ایران و امارات تولید میکنند متفاوت است؟

پاسخ پرسش فوق را مطالعه نمائید.

۳۹٫ چرا عطرهای قدیمی قوی تر بودند؟

این یه موضوع مربوط به تاریخ و مُد آن دوران است. سال های ۶۰ میلادی مصادف با ظهور هیپی ها و نهضت های ضد جنگ بود. در این مقاله هم در مورد آن روزها اشاره کردم که رایحه روغن پچولی توسط هیپیها به وفور استفاده می شده است. یکی از کاربردهای این رایحه پر قدرت ماسکه کردن بوی ماریجوانا بود. در پی این کارناوال روایح پر قدرت بازار عطر تا دو دهه بعد از آن پر شد از عطرهایی با قدرت بالا. چرا که روایح پرقدرت بین جامعه جا افتادند و همینطور تقاضای آنها بیشتر شد. این روند تا اواسط دهه هشتاد میلادی که کالون کشف شد و عطرهای دریایی و آکواتیک پا به عرصه وجود گذاشتند ادامه داشت. از نمونه های خیلی قدرتمند عطرهای قدیمی می توان به دیور پویزن یا پوازن و آرامیس طلایی اشاره کرد. نسخه های اولیه این عطر به قدری قدرتمند بود که در برخی از رستوران های درجه یک فرانسه و پاریس با تابلوهایی جلوی درب رستوران مواجه میشدید که اشاره میکرد از پذیرش میهمانانی که عطر دیور پویزن زدن معذوریم. با شیوع عطرهای آکواتیک و ادامه این روند در سال های ۹۰ میلادی، اندک اندک تب روایح سنگین و قدرتمند خوابید. امروزه به دلیل رشد جمعیت و پایین آمدن کیفیت زندگی و سلامتی، خطر آسیب های تنفسی بیشتر شده است و جدا از آن، حریم خصوصی افراد در محیط های جمعی تنگ تر و تنگ تر شده است و در مقابل اهمیت مفهوم حریم شخصی در محیط اجتماع بیشتر گردیده است. بنابراین امروزه در کمتر کشور اروپایی است که بتوانید دیویدوف کول واتر یا زینو بزنین و بروید در محیط بسته و به شما تذکر ندهند!

۴۰٫ در ایران کجا می توانیم دوره عطرسازی را طی کنیم؟

اطلاعاتی در این خصوص نداریم. احتمالاً باید کلاس هایی تشکیل شوند و کسانی که برخی از جنبه های این هنر را آموزش می دهند.

۴۱٫ بهترین راه نگهداری ادکلن ها چیست؟

در پاسخ پرسش های فوق بیان شد. لطفا مطلب بالا را مطالعه نمائید.

۴۲٫ افرادی که حساسیت دارند چطور از ادکلن استفاده کنند؟

لیست همه موادی که آلرژی زا هستند پشت جعبه عطر نوشته می شوند. البته حساسیتهای تنفسی موضوع متفاوتی است. پیشنهاد شده افراد مبتلا به حساسیت ها یا بیماری های تنفسی  عطر را به صورت مستقیم و بیشتر از یکی دو اسپری عطر افشان نکنند و ترجیحاً عطر را از فاصله دورتری اسپری نمایند یا از پیشتر روی لباس اسپری کنند.

۴۳٫ تمایل دارم یکی از ادکلن هایم را استفاده نکنم و صرفاً به عنوان کلکسیون نگهداری کنم. به نظر شما چطور عطر را هواگیری کنیم که دچار افت کیفیت نشود؟

هرگونه مداخله برای هواگیری بطری عطر یعنی راه هوا را به بطری باز کرده ایم. اصولاً نمیتوانیم بگوییم عطر با هوا خراب می شود؛ این یه مقوله احتمالی است. برخی عطرها مانند «سرج لوتانس» دربشان کاملاً باز می شود و به همان شکل بدون اسپری استفاده می شوند. هستند کسانی که برخی عطرهای این برند را بیشتر از ده سال پیش خریداری کرده اند و همچنان استفاده می نمایند.

۴۴٫ در هنگامی که عطر را اسپری میکنیم آیا هوا جایگزین فضای خالی شیشه می شود؟ آیا این هوا عطر را خراب خواهد کرد؟

برای رسیدن به پاسخ، مطالب فوق را مطالعه فرمایید.

۴۵٫ اسپری کردن ادکلن بر روی لباسی که مثلاً صبح ادکلن دیگری را روی آن اسپری کرده ایم چقدر در بو و رایحه عطر تأثیر خواهد گذاشت؟

چنانچه بوی عطر از روی لباس رفته باشد مشکلی ندارد. ولی چنانچه به وضوح بوی عطر اسپری شده در صبح را احساس می نمایید توصیه میکنم مجدداً اسپری نکنید. اگر مجبور هستید که همان لباس را بپوشید، عطر دوم را اندکی بیشتر از همیشه عطرافشان نمایید که تا حدی بوی عطر صبح را ماسکه کند.

۴۶٫ آیا قرار دادن ادکلن در داشبورد خودرو برای استفاده روزانه سبب خرابی زودتر ادکلن خواهد شد؟

امکان دارد ادکلن شما خراب نشود؛ جدا از خطرات آن، پیشفرض این است که گرما هم یکی از عوامل خرابی عطر می باشد. بنابراین توصیه نمیکنیم که عطر و ادکلن را در داشبورد خودرو نگهداری کنید.

۴۷٫ ماهیت عطر، گرمی و خنکی رایحه اش [با در نظر گرفتن نُتهاش] چه تأثیری در طول عمر عطر خواهد داشت؟

شاید اینگونه بتوان بیان کرد که عناصر پایه، مولکول هایی با حجم بالاتر هستند. همچون وانیل، سیوت یا مشک. این عناصر ممکن است عمر طولانی تری نسبت به روایح مرکباتی که فرّار تر هستند داشته باشند. ولی منبع تولید همین عناصر هم بسیار مهم هستند. کیفیت این مواد و نحوه ساخت آنها میتواند در این قضیه دخیل باشد. در دنیای عطرها و ادکلنها خیلی چیزها نسبی هستند؛ زیرا فرمول عطر، جمعه بازاری پرهیاهو می باشد که تنها و تنها عطرسازش میداند که چه اتفاقاتی رخ داده است. یک مثال: من عطر آرامیس طلایی را دارم که مربوط به سالهای ۷۰ میلادی است و همچنان قابل استفاده است و مرکباتش کامل حس می شود و ماندگاری خوبی هم دارد!

۴۸٫ آیا عطرها هم تاریخ انقضاء دارند؟

ممکن است. در پرسش فوق نیز به همین موضوع تا حدی اشاره شد که در عطرسازی همه چیز نسبی است. میدانیم که با شرایط نگهداری خوب می توان عمر عطر را افزایش داد. همانطور که گفتم من عطری دارم که تولید سال های ۷۰ میلادی است و هنوز دارم استفاده میکنم. ولی کمپانی های عطرسازی اصرار دارند که تاریخ انقضای عطر و ادکلن های اورجینال و برند مهم هستند؛ چرا که شما را به این وسیله مجاب میکنند به استفاده و تمام کردن آن عطر تا پیش از فرا رسیدن آن تاریخ.

۴۹٫ معمولاً ادکلن هایی که توسط سلبریتی ها به بازار عرضه می شوند کپی اند و انتظارات را برآورده نمیکنند؛ ولی آنتونیو باندراس برخلاف بقیه کپی نشده و کیفیت و قیمتش مناسب است. پرسش نخست اینکه آیا خود سلبریتی ها کارخانه عطرسازی دارند و خودشان تولید کننده هستند؟ پرسش دوم اینکه چرا بیشتر عطرهای سلبریتی های سینما کپی هستند؟

پاسخ پرسش نخست: خیر نه تنها سلبریتی ها کارخانه عطرسازی ندارند بلکه حتی برند عطرشان هم برای خودشان نیست. روند کار اینچنین است که شرکت های بزرگ بازار عطر مثل کوتی-Coty یا پوژ-Puig در ازای درصد مشخصی از سود فروش از اسم سلبریتی ها یا برندهای مُد یا اتومبیل استفاده میکنند و به نام آنها برند عطر میزنند و برای این برندها با کمپانی های تولید عطر مثل ژیوودان یا آی اف اف یا بقیه، قرارداد میبندند. در نهایت از خود کسی که برند به اسمش است، مثل ریحانا، باندراس، یا مرسدس بنز برای تبلیغ عطر استفاده مینمایند. در این بین، برخی برندهای مُد که سرمایه بیشتری دارند خودشان مستقلاً لاین عطرشان را هدایت میکنند. این برندها عطرساز و لابراتوار عطر خودشان را دارند. مانند برندهای: هرمس، دیور، کوم د گاغسون و شنل.

پاسخ پرسش دوم: در بین برندهای محصولات عطری که کارشان عطر نیست [به اصلاح دیزاینرها، مثل اتومبیل، جواهرات، مُد، و سلبریتی ها] سلبریتی ها، مثل ورزشکارها و بازیگرها و ستاره های موسیقی، بیشترین محبوبیت را دارند و طرفداران میلیونی آنها دوست دارند به گونه ای با این اشخاص ارتباط نزدیک تری داشته باشند. یک تیشرت از فوتبالیست یا گروه موسیقی مورد علاقه برای یک جوان خیلی چیز ارزشمندی محسوب می شود. عطر آن اشخاص هم همان تأثیر را دارد. در اینچنین شرایطی که طرفدار و مخاطب یک عطر از چندین میلیون تجاوز مینماید، به دست آوردن حد وسط و میانگین سلیقه عموم طوری که همه دنیا قبولش کنند خطر ریسک اقتصادی را پایین آورده و فروش و سود دهی را ضمانت می کند. یه سبب کپی کردن، همین اجتناب از خطر ریسک کردن با استفاده از چیزی است که پیشتر استفاده شده و فروشش تضمین شده است. چرا؟ چون سلبریتی خودش یک شخص ریسکی است. به طور مثال حرف نسنجیده فلان بازیگر سینما یا فوتبالیست می تواند جنجال رسانه ای بپا نماید و حتی دادگاه را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی محبوبیت آن سلبریتی سینما مانند بازار بورس افت و صعود شدید با خودش به همراه دارد. کمپانی های مادر نیز که بر روی تجارت عطر و ادکلن با استفاده از نام این سلبریتی ها در حال سود میلیارد دلاری هستند، خطر ضرر ناشی از این رویدادها را از پیشتر با کپی کاری و تولیدات عامی کاهش میدهند.

۵۰٫ چرا برخی عطرها به هیچ عنوان در ایران عرضه و یافت نمی شوند؟

این سیاست بازاریابی شرکت ها و کمپانی ها است. توجه داشته باشید که به جز یک سری برند نیش و برندهای متداول شناخته شده، اگر همین امروز بین ایران و امارات خللی ایجاد شود، درصد خیلی بالایی از همین عطرهایی که الان تو بازار هستند رو دیگر در ایران نخواهیم دید؛ زیرا اینها از دبی وارد کشور می شوند. دلیلش آن است که خیلی از برندها حاضر نیستند روی ایران سرمایه گذاری کنند و ما مجبوریم از دبی به صورت بازار خاکستری [اصطلاح متداولی هست تو دنیای عطر] واردات کنیم.

۵۱٫ پرسش بیشتر مشتری ها این است که آیا عطرهای برند Playboy با آن چیزی که در ذهن آحاد جامعه است همخوانی دارند؟ یعنی عطرهای جنسی هستند یا نه؟ و اینکه چرا در ایران و کشور های عربی عرضه نمی شوند؟ حتی امارات!

اینکه چرا اینگونه عطر و ادکلنها عرضه نمی شوند به خاطر Playboy بودنشان است. کشور اسلامی هستیم ناسلامتی! ولی در مورد قسمت نخست پرسش: خیر؛ این مسأله عطر جنسی و فرومون در عطر و مسائل اینچنینی که ذهن مشتری یا حتّی فروشنده را شستشو میدهد از اساس غلط است. فرومون موضوعش خیلی پیچیده است. امروزه سعی میکنند برای ابقای نسل برخی گونه های جانوری فرومونهای مصنوعی تولید کنند و تعادل محیط زیست را حفظ نمایند اما این فرومون در عطر به چه درد میخورد؟! هیچ. یعنی فرومون مثلاً کفتار یا زرافه یا آهو چرا باید برای انسان جذاب باشد؟! مُشکها و نُتهای انیمالیک قضیه متفاوتی دارند. آنها فرومون نیستند؛ نُت حیوانی هستند. جدا از این، فرض کنیم و فقط فرض کنیم که برندی موفّق شد به فرومون دست پیدا کند و در عطرش استفاده کند. به نظر شما بقیه برندها ساکت میشینند؟ در نتیجه، خیر؛ عطر جنسی و تحریک آمیز افسانه ای بیش نیست. برای اثباتش همین جمله کافی است که رایحه یک عطر که به نظر آقا یا خانم X تحریک آمیز میاد، ممکنه برای آقا یا خانم Y به شدت زننده باشد. پس این موضوع از فرد به فرد هم متغیر می باشد و به سابقه بویایی و فرهنگی آن فرد مربوط می شود.

۵۲٫ آیا سازمان استاندارد برای تولید و ساخت عطرها و ادکلنها وجود دارد و علامتش روی عطرها ثبت می شود؟ گاهی در مقالاتی در اینترنت مشاهده می کنیم که بعضی مواد مصنوعی به کار رفته در عطرها مضر هستند و توسط شرکتهای عطرسازی درست اعلام نمیشوند. تا چه حد نظارت بر روی ساخت عطرها اعمال می شود تا مضر نباشند و باعث بیماری هایی مانند آلرژی و سرطان نگردند؟

بله؛ وجود دارد. اما علامتش را روی عطرها درج نمی کنند. چون کمکی در پروسه تولید عطر نمیکند. بلکه نظارت روی کیفیت بهداشتی عطر انجام می شود. نام این سازمان نظارت کننده ایفرا (IFRA (International Fragrance Association می باشد. نظارت روی کیفیت بهداشتی عطرها به قدری شدید است که هر سال چندین عطر مجبور به تغییر فرمول یا حتی بستن خط تولید می شوند. جدا از این احتمال آلرژیک بودن مواد خام عطرسازیِ طبیعی بیشتر از مواد سنتتیک یا مصنوعی است. چون یک ماده طبیعی متشکل از چندین مولکول مختلف است که بعضی از آنها میتوانند سبب تحریکات پوستی یا حتی ریوی شوند. ولی روی تولید مواد سنتتیک حساسیت بیشتری به کار می رود. هر چند که نمی توانیم بیان کنیم که سنتتیکها هم صد در صد سالم هستند. مواد استفاده شده در ترکیب عطر چنانچه هر گونه احتمال آلرژی زا بودن داشته باشند، باید و باید روی جعبه عطر درج شوند. چنانچه برندی از این قانون مسلم سرپیچی نماید جریمه سنگینی برای آن برند باید پرداخت نماید. بنابراین شرکتها این اطلاعات را بدون استثناء در اختیار مشتری قرار می دهند.

گالری عطر فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر فرانس شاپ

دسته بندی اخبار
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت