برترین برندهای دنیا همیشه در ذهن مصرف کنندگان شکل میگیرند. بازاریابی رایحه به شما کمک می نماید بدون تلاش برای تحریک حواس بصری مشتری، نام برند خود را برای همیشه در ذهنشان زنده کنید.
امروزه برندهای معتبر، فروشگاه های معتبر و مشهور بسیاری از بازاریابی رایحه استفاده میکنند و این روش نوین سر و صدای زیادی به پا کرده است. ولی بازاریابی رایحه به چه معناست و چگونه موجب پیشرفت کسب و کار میشود؟ چگونه بازاریابی رایحه را اصولی و درست اجرا نماییم؟ چنانچه به دنبال پاسخ شفاف و روشنی برای پرسش های خود هستید با فرانس شاپ در این مطلب جالب همراه شوید.
بازاریابی رایحه چیست؟
بازاریابی رایحه عبارت است از: استفاده از یک رایحه مشخص و پخش آن رایحه در فضایی که مشتری حضور دارد. استراتژی درست و انتخاب رایحه مناسب برای برند شما هویتی واضح و دوست داشتنی میسازد. در واقع بازاریابی رایحه نوع جدیدی از بازاریابی در زمینه کسب و کار به حساب می آید و به طور جدی اجرا میشود. بازاریابی رایحه با ایجاد تجربیات منحصر به فرد مشتری، فروش و وفاداری برای نام تجاری و برند را افزایش میدهد. بازاریابی رایحه کمک میکند بدون نیاز به نمایش لوگوی کسب و کار، نام تجاری و برند [برند فرانس شاپ] در ذهن مشتریان تداعی و زنده شود.
چهار نوع اصلی از استراتژی بازاریابی رایحه وجود دارد و البته باید در نظر داشت که برای هر کسب و کاری، بازاریابی منحصر به آن شغل طراحی و اجرا میشود و میتوان در برخی موارد عناصری از هر دو استراتژی را با هم ترکیب و اجرا کرد.
رایحه در کسب و کار به چه چیزی اشاره دارد؟
عطری که انتخاب میکنید در واقع سنگ بنای برند شما را تشکیل میدهد و به تنهایی نقش اساسی در به یادآوری نام شما در ذهن مشتریان ایفا می نماید. زمانیکه مشتریان در مکانی عطر شما را استشمام کنند، بلافاصله یاد برند شما و محصولاتتان میافتند که این سطح جدیدی از ارتباط با مشتریان به حساب می آید. بازاریابی رایحه ای برای استفاده از قدرت بویایی ما و نحوه ارتباط رایحه با یادآوری خاطرات عمل می نماید. آیا تا به حال متوجه شدهاید که عطر و بو سبب ایجاد یک فلش بک به یک خاطره قدیمی در ذهن شما میشود؟ بسیاری از تجربیات ما در زندگی به یک رایحه خاص گره میخورد. استفاده از بازاریابی رایحه به ترسیم این خاطرات کمک میکند تا مشتری با برند شما ارتباط برقرار کند. از آنجا که خاطرات و بوها با هم مرتبط هستند، بازاریابی رایحه به برندها اجازه میدهد تا این خاطرات را بزرگ جلوه داده و ارتباطات دلپذیری را با مشتریان خود ایجاد کنند.
برند سازی با استفاده از بازاریابی رایحه چگونه است؟
پژوهش های بسیاری در رابطه با قدرت بو و رایحه و تأثیر آن بر رفتار انسان انجام شده است. نتایج این مطالعات حاکی از آن است که رایحههای دلپذیر استرس را کاهش داده و سطح پذیرش افراد را در جامعه افزایش میدهد. بنابراین رایحه محیطی به همراه سیستم بازاریابی رایحه مناسب به شما این امکان را میدهد تا با فراهم کردن محیطی دلپذیر، مشتریان را با روشی ملایم و تأثیرگذار در جهت مورد نظر خود سوق دهید. در نظر داشته باشید فضایی دلپذیر با رایحهای خوش سبب ایجاد اعتماد و تمایل مشتریان به خرید دوباره از برند شما میشود.
عطر و بو چه تأثیری در ایجاد هویت برند دارد؟
صحیح است که استفاده از قدرت بصری در شکل گرفتن یک برند در ذهن مشتریان بسیار قوی عمل میکند، ولی نباید فراموش کرد که حواس بویایی از حواس دیگر قویتر عمل میکند. خاطرات مربوط به رایحه در برابر زمان مقاوم بوده و به راحتی در ذهن ما یادآوری میشوند. در واقع حس بویایی تنها حس خوبی است که به طور مستقیم بر روی مرکز لذت و احساسات در مغز تأثیر می گذارد و خاطرات را از سطح ناهوشیار به سطح هوشیار مغز منقل می کند. لذا بسیاری از سازمانها با انتشار عطر سازمانی خود در فضاهایی که مشتریان حضور دارند یا حتّی با هدیه دادن عطر در روز تولد یا سالگرد ازدواج، یاد و خاطره شیرینی از برند تجاری در ذهن مشتری حک میکنند. هر زمان که فرد آن رایحه را در مکانی استشمام کند سریعاً به یاد آن نام تجاری افتاده و احساس خوبی را تجربه میکند.
چطور از رایحه در بازاریابی استفاده کنیم؟
برندسازی به معنای افزودن ارزش، معنا و ایجاد احساس تعلق در نظر مصرف کنندگان است. برندسازی به شما کمک میکند تا از رقیبان خود جلو افتاده و نسبت به آنها متمایز عمل کنید. بازاریابی رایحه به شما کمک میکند دست روی بخشی از بازاریابی بگذارید که کسی سراغ آن نرفته و از این طریق خاطره خوش برند خود را در ذهن مصرف کننده حک کرده و در این بازار شلوغ و رقابتی بدرخشید. استفاده از رایحهای خوش به عنوان امضای برند و ایجاد احساس خوشایند در مشتریان، وفاداری، خرید مجدد و گذراندن زمان طولانی در فروشگاهها را به همراه داشته و فروش و سود شرکت تضمین میشود.
تأثیر بازاریابی رایحه در استراتژی فروش چیست؟
تکرار خرید محصولات توسط مشتریان وفادار از مهمترین اهداف یک برند به حساب می آید؛ این موضوع سود کسب و کار شما را تضمین کرده و رابطه قوی بین شما و مشتریان ایجاد می نماید. بازاریابی رایحه نقش اساسی در ایجاد مشتری وفادار، بازدید آنها از محصولات جدید و خرید مجدد محصولات دارد. پژوهش های بسیاری در زمینه بازاریابی رایحه و نقش بازار در فروش سازمانی انجام شده و نتایج حاکی از آن است برندهایی که از این نوع بازاریابی استفاده کردهاند افزایش فروش چشمگیری را تجربه نموده اند. در یک نمونه از بازاریابی رایحه، یک فروشگاه لوازم آشپزخانه برای فضای داخلی فروشگاه از عطر پای سیب تازه پخته استفاده کرد و فروش آنها به صورت شگفت انگیزی 33 درصد افزایش یافت.
انواع مختلف بازاریابی رایحه ای
انواع گوناگونی از بازاریابی رایحه وجود دارد که بسته به نوع کسب و کار و هدف آن شغل استفاده می شود:
بازاریابی رایحه بیلبورد: Aroma billboards Marketing
یکی از انواع بازاریابی رایحه، به عنوان رایحه بیلبوردی شناخته میشود. این نوع بازرایابی جسورانه ترین و مستقیم ترین نوع بازاریابی رایحهای است. این روش نام خود را از این واقعیت گرفته است که بوی متمایز به همان اندازه که یک بیلبورد در حس بینایی تاثیرگذار است برای حس بویایی قابل توجه است. مردم به احتمال زیاد رایحهها را بیشتر از نشانههای دیداری، شنیداری یا لمسی به یاد میآورند.
بازاریابی رایحه محیط: Ambient Types Of Scent Marketing
رویکرد محیطی یکی از ظریفترین روشهای بازاریابی رایحهای است. در این اسلوب از بازار، از رایحهای نامحسوس برای از بین بردن بوهای ناخوشیند استفاده میشود. به عنوان نمونه خط هوایی سنگاپور از رایحه امضای خود برای دلپذیر کردن فضای کابین استفاده کرده است.
بازاریابی رایحه موضوعی: Thematic Scent Marketing
اصل اساسی بازاریابی رایحه موضوعی این است که رایحه در محیط تجاری باید با هدف یا ماهیت آن محیط مطابقت داشته باشد. به عنوان نمونه استفاده از یک رایحه آرامش بخش مانند اسطوخدوس [لوندر] برای یک مرکز دندانپزشکی احساس آرامش و راحتی را برای مراجعه کنندگان فراهم میکند.
بازاریابی امضا رایحه: Signature Scent Marketing
امضاء رایحه به صورت منحصر به فرد و برای یک برند خاص طراحی میشود. عطر انتخاب شده میتواند در بازاریابیهای نوع رایحه محیط و یا رایحه بیلبورد مورد استفاده قرار گیرد. بازاریابی با رایحه امضاء یکی از تخصصیترین، گرانترین و زمانبر ترین بازاریابیهای معطر است. برندهایی که از این رویکرد استفاده میکنند، معمولاً عطر یا محصولات معطر میفروشند. مانند فروشگاه معتبر عطر و ادکلن فرانس شاپ. بنابراین، بازاریابی رایحه در واقع لوگوی بویایی برند است که با هدف قراردادن حس بویایی مصرف کنندگان به دنبال ایجاد ارتباط قوی با مشتری است.
بازاریابی رایحه ای چه تأثیری در خرید و فروش دارد؟
بازاریابی رایحه نقش اساسی در افزایش فروش محصولات یک نام تجاری ایفا میکند. یک مطالعه که توسط شرکت سامسونگ انجام شد؛ نشان داد که زمانیکه مصرف کنندگان در معرض رایحه تجاری یک شرکت قرار میگیرند، زمان خرید کردن 26 درصد افزایش مییابد و آنها سه برابر زمان بیشتری صرف بازدید از دسته محصولات آن شرکت میکنند.
نتیجه گیری:
بازاریابی رایحه کمک میکند تا مصرفکنندگان بدون نیاز به دیدن لوگو و تنها با استشمام رایحه برند تجاری و برند شما را به یاد بیاورند. رایحهای که بیشتر از هر نوع صدا یا تصویری تأثیرگذارتر بوده و افراد را به خود جلب میکند. بازاریابی رایحه یکی از موفقترین روشهای بازایابی مدرن محسوب میشود، زیرا بو به قسمتی از مغز که احساسات، یادگیری و حافظه را پردازش میکند مرتبط است. سیستم بویایی انسان یک مسیر مستقیم به مغز دارد و خاطرات را بسیار سریعتر از حواس بینایی و شنوایی تحریک میکند.
فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ: گالری عطر فرانس پاریس