بر اساس تحقیقات بین المللی جدید بوهایی که آحاد جامعه دوست دارند یا از آن متنفر هستند، نه با تجربیات فرهنگی، بلکه اغلب توسط ساختار مولکولی بو تعیین می شود.
چنانچه شما نیز عطرهای وانیلی یا عطر با طعم هلو را دوست دارید، باید بدانید تنها نیستید؛ به احتمال بسیار زیاد یک آقا یا خانم هم سن و سال شما در قاره ای دیگر نیز همین بوها را دوست دارد؛ چرا که این عطرها به عنوان خوشبوترین رایحه ها در دنیای عطر و ادکلن شناخته شدهاند.
آزمایش بویایی در بین افرادی با سبک زندگی متفاوت
در آزمایشی که به تازگی در دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه ایالتی آریزونا در ایالات متحده انجام شده است، پژوهشگران به نتایج جالبی دست پیدا کرده اند. برای این تحقیق، پژوهشگران و متخصصان افرادی را از 9 جامعه گوناگون انتخاب کردند که نشان دهنده سبک های گوناگون زندگی آنها است.
آرشامیان پژوهشگر ارشد این مطالعه بیان داشت: «از آن جایی که این گروهها در محیطهای بویایی متفاوتی مانند جنگلهای بارانی، ساحل، کوه و شهر زندگی میکنند، ما انواع مختلفی از تجربههای بویایی را ثبت کردیم.» پژوهشگران از 225 شرکتکننده خواستند تا بوها را در مقیاسی از خوشایند تا ناخوشایند رتبهبندی نمایند.
شانس بقا و ادامه حیات با انتخاب بو ارتباط دارد
به گفته پژوهشگران، این تغییرات 41 درصد با ساختار مولکولی یک عطر و 54 درصد با ترجیح فرد بوده است. یعنی درست است افراد ترجیحات خاص خود را داشتند ولی تفاوتهای بسیار اندکی میان هر گروه وجود داشت. آرشامیان بیان داشت: «ترجیحات شخصی میتواند ناشی از یادگیری دوران کودکی یا نتیجه ساختار ژنتیکی فرد باشد.»
پژوهشگران معتفد هستند: «دلیل اینکه افراد در مناطق گوناگون ممکن است برخی از بوها را خوشایندتر از دیگران بدانند این است که این بوها ممکن است شانس بقا را در طول تکامل انسان افزایش داده باشند.»
از بوی عطر وانیل تا بوی پا
سرانجام مشخص شد که بوی وانیل-Vanilla بهترین و مورد علاقهترین بو ها است و پس از آن بوی اتیل بوتیرات-Ethyl Butyrate [یک ترکیب شیمیایی و مایعی بی رنگ و بویی شبیه به آناناس] می باشد که بوی هلو را نیز در خود دارد. در حالی که بوی اسید ایزووالریک-Isovaleric Aciduria که در پنیر، شیر سویا، آب سیب و حتی عرق پا یافت میشود، ناخوشایندترین بوی انتخابی است. با این تفاسیر، اکنون مطلع شدیم که یک درک ثابت از بو در جهان وجود دارد که توسط ساختار مولکولی انتخاب می شود و این توضیح می دهد که چرا افراد در سراسر جهان بوی خاصی را برای خرید عطر دوست دارند.
دکتر آرشامیان بیان داشت: «گام بعدی ما در آینده این است که با پیوند دادن این دانش به آنچه در مغز هنگام استشمام یک بوی خاص رخ میدهد، بررسی نمائیم که چرا چنین اتفاقی می افتد».
گالری عطر فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ