به طور حتم آن نسلی که سهمش از دوران کودکی، صف های طولانی توزیع کالای اضطراری خانواده بود، دمپایی های سرویس بهداشتی 2001 را هم به خاطر دارد! دمپایی های پلاستیکی ارزان قیمتی که به نام دمپایی 2001 شناخته می شدند و احتمالاً قالب پلاستیکی تولیدکننده، قناس بوده است؛ چرا که در لبه های دمپایی پلیسه و اضافات بسیاری وجود داشت. با آن وضعیت ظاهری و رنگ های داغون، روی این دمپایی ها نوشته بود: مدل ایتالیا-MODEL ITALY. چنانچه اندکی تأمل کنیم، این عبارت به گونه ای کلاهبرداری است بر روی جنس بی کیفیت و فیک یا تقلبی، برای مشتریانی که قرار است تصور کنند دمپایی سرویس بهداشتی آنها ساخت کشور ایتالیا است و از اروپا واردات شده است.
نااخلاقی اقتصادی موضوع بسیار نهادینه ای است که در بسیاری جوامع یافت می شود و بسیاری از ما آنرا در خرید کالا و محصولات کم و بیش تجربه کرده ایم. مثال دیگر در این زمینه، مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر است؛ چنانچه برای خرید عینک مدل پلیس-POLICE مراجعه کنید با قیمت های متفاوتی روبرو خواهید شد. برخی قیمت ها بسیار پایین و برخی بسیار بالا هستند. توجیه فروشنده ها دربارۀ اینکه چرا قیمت یک کالا پایین می باشد، “های کپی” است؛ یعنی محصولی که در مکانی خارج از کارگاه های اصلی بدون مجوز آن برند تولید می شوند و با قیمتی نازل به فروش می رسند. این مسأله سبب خواهد شد مشتریان محترم انواع محصولات، نتوانند تعیین و یا تشخیص دهند که چه محصولی اصل و چه محصولی فیک است.
این مسأله مهم در دنیای عطر و ادکلن برند و اصل از سایت های فروشگاهی چند برابر پیچیده می شود. آنقدر پیچیده که برای بی اخلاقی در این بازار باید دسته بندی آماده کنیم و برای بعضی دسته هایش زیرمجموعه نیز در نظر گیریم. به طور مثال دسته ای در مترو با اسم اسانس سوییسی اصل که به مردم میفروشند و سیستم تنفسی آنها را به خطر می اندازند. دسته دیگر، عطرهای فیک پر شده در شیشه عطرهای اصل هستند؛ دیگری، دسته ریو کالکشن ها، دیگری، دسته اسانس مترویی حل شده در الکل و به همین ترتیب انواع جنس های تقلبی.
در همین اواخر نیز یکی از مواردی که متأسفانه بسیار شایع شده است، حضور برندهای بی نام و نشان می باشد که توسط سایت های مرجع مثل فرگرنتیکا-Fragrantica به رسمیت شناخته می شوند و از آن بدتر سایت های فروش آنلاین- حتّی سایت هایی که مورد اعتماد هستند- نیز از این برندها استقبال میکنند. این بزرگترین خیانت به مشتریان محترمی است که در زمینه انتخاب و سفارش عطر و ادکلن برند حرفه ای نیست و توانایی شناسایی کیفیت محصول را ندارد. چرا که ارزش و کلاس اجتماعی ارائه کننده به صورت اتوماتیک به محصول اعتبار می بخشد.
چند هفته پیش عطری بنام Sauve را در سایت معتبری مشاهده کردیم که گویا برندی به نام فراگرانس ورلد-Fragrance World سازنده اش می باشد. این عطر خیلی واضح از روی کار اخیر برند دیور ساواج-Dior Sauvage تولید سال 2015 میلادی توسط فرانسوا دوماشی (به گفتۀ سایت فروشنده فرانسوا دماکی) کپی برداری ظاهری کرده است. خوشبختانه هنوز به رایحۀ این عطر مستفیض نشده ایم ولی از توضیحات سایت دیجی کالا دربارۀ محصول بسیار فیض می بریم!! خودتان قضاوت کنید:
برند اماراتی و خوش نام فراگرنس ورد در سال 2014 میلادی محصولی خاص و متفاوت را روانه بازار ساخت. این محصول که Suave نام دارد، از همان زمان عرضه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و توانست به یکی از پرفروشترین عطرهای این برند مبدل شود. Suave را تا حد زیادی میتوان الهام گرفته از اثر مشهور کمپانی دیور و طراح شاخص این برند، فرانسوا دماکی، یعنی sauvage نامید. به محض اولین اسپری از Suave روی پوست و در محل نبض یا لباستان، بوی فلفل سیچوان، نارنج و عنبر را احساس خواهید کرد. فلفل سیچوان با تندی خود، انرژی زیادی را به شما و کسانی که در اطرافتان حضور دارند، منتقل میکند. نارنج که از خانوادهی مرکبات است، بوی شیرینی دارد و شادی و نشاط را با خودش به ارمغان میآورد. عنبر هم با عطر تندش باعث تند شدن این ترکیب عجیب و غریب سه گانه میشود. با توجه به برند، قدرت پخش بو و ماندگاری بالایی که Suave دارد، برای هدیه دادن به پدر، همسر یا دوستتان گزینهای اصلی و مهم حساب میشود. پس اگر بهدنبال عطری باکیفیت و مقرون بهصرفه هستید، Suave میتواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد.
متن فوق به خوبی گویای همه چیز است! تنها موضوعی که هم اکنون از اهمیت بسیاری برخوردار است آن است که این سایت معتبر عطری را به فروش می رساند که علناً یک محصول فیک و تقلبی است. اینکه کجا تولید می شود و چه کسانی آن را تولید یا وارد میکنند مشخص نیست؛ اینکه استانداردی برای آن وجود دارد چطور. از چه راههایی وارد کشور می شود؟ شکی نیست که سازمان های مسئول هم فاقد تجهیزات، زمان کافی برای بررسی و کمبود متخصص مجرّب در زمینۀ بررسی عطر باشند. این روند بسیار نگران کننده است؛ چرا که سایت های معتبر و فروشگاههای زنجیره ای با فروش چنین محصولاتی حامی جریان سودجویی هستند که این بی نام و نشانها را در بازار ایران تزریق میکنند. این مسأله مهم، نه تنها موجبات نگرانی مشتریان محترم برای خریدی مطمئن می شود، که ما را نیز در پاسخ دادن به سیل مسیج ها و پیامهای “کدام فروشگاه را برای خرید آنلاین پیشنهاد می کنید” بی نهایت مستأصل می نماید. جدا از این دیجی کالا تنها یه سایت عطر نیست. کالا و محصول فیک فروختن سایتی که قرار است نقش آمازون-Amazon را در کشور بازی کند کل اعتبار و کل کالاهایی که در این سایت عرضه می شود را زیر سوال خواهد برد. فروشگاه معتبر فرانس شاپ از کلیه همکاران خود درخواست میکند تا برای سلامت بیشتر شهروندان و هموطنان عزیزمان، از فروش کالاهای تقلبی خودداری نمایند.
گالری عطر فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ