به گالری عطر فرانس پاریس خوش آمدید

عطر تلخ، ادکلن شیرین، ادکلن تلخ، عطر شیرین

بازدید: 1,572 بازدید

تفاوت عطر تلخ و شیرین چیست؟  در پاسخ به این پرسش باید گفت که این اصطلاحات تلخ و شیرین به رایحۀ قالب هر عطر اشاره دارد. چنانچه از علاقمندان خریدن عطر و ادکلن باشید، مسلماً تاکنون بارها و بارها اصطلاح عطر تلخ یا عطر شیرین را شنیده‌اید. در واقع این اصطلاحات به دسته‌بندی عطرها که به دو دسته ی تلخ و شیرین، دسته‌بندی می وند اشاره دارد.

 

در دنیای عطر و ادکلن که سراسر اسرار پیچیده‌ای در آن نهفته است و پشت پرده تمام این اسرار رایحه‌هایی پنهان و پیدا قرار گرفته اند، ترکیبی به مشام می‌رسد که تنها و تنها با دقّت و تفکر می توان به وجود آنها پی برد و همه رایحه‌های گوناگونانی که در عطر و ادکلنها احساس می شوند، ترکیبی هنرمندانه از تلفیق علمی نُت‌های متفاوت براساس سلیقه و خلاقیت عطرسازان هستند.

 

به بیانی گسترده در دنیای صنعت عطرسازی اصطلاحات فراوانی وجود دارد؛ یکی از آن اصطلاحات بیان ساختار رایحه است. هر عطر رایحه به خصوصی دارد. البته یک عطر ممکن است از ترکیب چند رایحه به طور همزمان یا متداول تشکیل شده باشد. همچنین هر رایحه چند بخش شامل طعم رایحه، طبع رایحه و گروه بویایی رایحه دارد و در دنیای عطرها، متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین طعم برای رایحه‌‌شان، رایحه تلخ و رایحه شیرین است. 

 

البته در طعم رایحه‌ها، رایحه ترش نیز شناخته شده است؛ امّا برای دسته بندی عطر و ادکلنها، دو رایحه تلخ و شیرین که در مقابل یکدیگر نیز قرار گرفته‌اند بیشتر مورد توجه علاقمندان قرار می‌گیرند.

 

در ادامه گالری فرانس پاریس به عنوان فروشگاه معتبر و دارای مجوز قانونی فروش عطر و ادکلن های اورجینال شما را دعوت میکند تا به انواع رایحه ها و نُت ها آشنا شوید.

 

چرخه رایحه‌ها چیست و چه کاربردی دارد؟

 

چرخه رایحه های عطر و ادکلن | گالری عطر فرانس پاریس | فروشگاه اینترنتی عطر فرانس شاپ

 

عطرها با توجه به چرخه رایحه‌ها که در زبان انگلیسی اصطلاحاً به آن [چرخه رایحه-Fragrance wheel] گفته می‌شود طبقه بندی شده‌اند. چرخه رایحه‌ها در واقع ساده‌ترین روش نام گذاری و طبقه بندی عطرها به شمار می‌روند. 

 

استفاده از این چرخه برای دسته بندی عطرها در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط مایکل ادوارد متخصص عطر بریتانیایی ابداع شد. در این چرخه، عطرها و ادکلن ها در دسته‌های گوناگونی مانند چوبی، شرقی، چرمی، گُل‌دار، میوه‌ای، مرکبات، آروماتیک و چایپر قرار می‌گیرند.

 

نُت‌های عطرها نیز، که یک عنصر مهم برای تولید ساختار رایحه‌ای در فرمول هر عطر است، در این چرخه جای گرفته اند. نُت‌های عطر در واقع اجزایی هستند که وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند پس از تماس با پوست رایحه عطر را نمایان می سازند.

 

بنابراین نُت‌ها در همه عطرها به سه دسته نت ابتدایی یا آغازین، نت میانی و نت پایانی یا پایه (رایحه اصلی) تقسیم می‌شوند.

 

نُت چیست و چه نقشی در طعم رایحه‌ها دارد؟

 

نُت‌ها در واقع مواد تشکیل دهنده عطرها هستند. هر کدام از این موادی که در نت‌های عطر توسط عطرسازان فرانسوی استفاده می‌شوند از مولکول‌هایی ساخته شده است که ویژگی‌های خاصی دارند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم همه عطرها حتّی ساده‌ترینِ آن‌ها حداقل از ۳ دسته نُت تشکیل شده‌اند. ترکیبات این سه دسته نت، باعث می‌شود که عطرها منحصر به فرد شوند.

 

نت ابتدایی یا بالایی درواقع قسمتی از عطر است که بلافاصله پس از تماس مایع عطر با پوست احساس می‌شود. مواد تشکیل دهنده این نت‌ها درواقع مولکول‌هایی هستند که به سرعت تبخیر می‌شوند و شما می‌توانید رایحه آن‌ها را حس کنید. 

 

نُت‌های ابتدایی در فروش عطرها بسیار تأثیرگذار هستند، زیرا اولین رایحه‌ای که خریدار عطر پس از تست عطر در مشام خود دریافت می‌کند نت ابتدایی عطر است. در نُت ابتدایی از رایحه‌هایی همچون ریحان، اُکالیپتوس، ترنج، کجوت، دارچین، مریم گلی، گریپ فروت، لیمو، نارنگی، گشنیز، نعناع، آویشن و سایر نت‌های تند و گیاهی مشابه استفاده می‌شود.

 

نت میانی زمانی درک می‌شوند که نت ابتدایی ناپدید می شود. نت‌های قرار گرفته در نت میانی به همراه عطر پایه در واقع بوی اصلی را تشکیل می‌دهند و موجب می‌شوند بوی تند و ابتدایی عطر اندکی تعدیل گردد.

 

این نت‌ها اندکی دل‌پذیرتر هستند و ممکن است پس از دو دقیقه تا یک ساعت از رایحه عطر به مشام برسند. رایحه‌هایی که در نت‌های میانی استفاده می‌شوند، اغلب رایحه‌های درخت کاج، هل، اسطوخودوس، رزماری، سرو کوهی، بابونه، مرزنجوش، جوز و حتّی فلفل سیاه هستند.

 

نت‌های پایانی یا پایه نیز نت‌هایی هستند که به عطر عمق می‌بخشند و بوی آن‌ها را طولانی‌تر می‌کنند. نت‌های پایانی زمانی ظاهر می‌شوند که نت‌های میانی کم کم ناپدید خواهند شد و می‌توانند تا دو ساعت ادامه داشته باشند. 

 

باید توجه داشت که مولکول‌های مواد تشکیل دهنده نت‌های پایانی بسیار آهسته از بین می‌روند و بوی آن‌ها قوی و ماندگارتر از دیگر نُت ها است. در این میان برای نت‌های پایه از رایحه‌های صمغ، کندر، گُل رز، وانیل، زنجبیل، گل میخک، چوب سدر و سایر رایحه‌های مشابه استفاده می‌شود.

 

اکنون که با نت‌های هر عطر آشنا شدیم بهتر است بدانید عطرها نیز رایحه‌های مختلفی دارند که در این نت‌ها جای می‌گیرند. یک عطر ممکن است یک رایحه خاص و یا ترکیبی از چند رایحه متناسب با هم داشته باشد. 

 

به طور کلی نت‌های عطر باعث می‌شود که رایحه آن عطر طبع و طعم متفاوتی بگیرد. رایحه هر عطر می‌تواند در گروه‌های بویایی مختلفی مانند خوراکی، گُل‌دار، طبیعی و سایر مواردی از این دست قرار گیرد.

 

همچنین هر عطر می‌تواند دارای طبع گرم یا سرد و طعم تلخ یا شیرین باشد. اکنون که با ساختار کلی عطرها آشنا شدیم به سراغ تفاوت طعم عطر می‌رویم و تفاوت‌های میان طعم تلخ و شیرین رایحه را در عطر و ادکلن های برند تشریح می کنیم.

 

عطر تلخ یا رایحه تلخ چیست؟

 

امروزه یکی از محبوب‌ترین طعم ها در عطرها رایحه‌های تلخ هستند. البته منظور از عطر تلخ، همان مزه تلخی نیست بلکه احساس طعم تلخی است که در مشام ایجاد می‌گردد. 

 

بنابراین در پاسخ به پرسش این که ادکلن تلخ چیست؟ باید بگوییم این رایحه‌ها بسیار جذاب و دلنشین هستند و می‌توانند نت‌هایی نظیر چوب سوخته، قهوه، نعناع، میخک، دارچین و موارد مشابه داشته باشند. در واقع در عطرهای تلخ این رایحه‌ها به نسبت‌های مشخص با یکدیگر مخلوط شده‌اند و یک عطر منحصر به فرد به وجود آورده‌اند.

 

به طور کلی رایحه‌های تلخ اصولاً از برخی گیاهان، ادویه‌های تند و ریشۀ درختان به دست می‌آیند؛ این عطرها سنگین هستند و بیشتر در مکان‌های رسمی- اداری و برای آقایان استفاده می‌شوند. 

 

البته ادکلنهای تلخ تنها مخصوص آقایان نیستند؛ امروزه عطرهای زنانه‌ بسیاری با طعم تلخ نیز وجود دارند که می‌توانند بسیار جذاب و دلنشین به نظر برسند. باید این نکته را در نظر داشت که به طور معمول عطرهای تلخ سنگین هستند و بهتر است از آن‌ها در فصول سرد سال استفاده شود.

 

 همچنین چنانچه عطری با طعم تلخ را می‌پسندید می‌توانید از آن به عنوان امضاء در تمام فصول استفاده کنید و اگر تا کنون از عطرهای تلخ استفاده نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم تا از عطر تلخی استفاده کنید که دارای طبع خنک باشد. به این ترتیب آسان‌تر می‌توانید مشام خود را با عطرهای دارای طعم تلخ وفق دهید.

 

رایحه شیرین چیست؟ عطرهای شیرین کدامند؟

 

برای تولید عطرهایی که دارای طعم شیرین در ساختار رایحه خود هستند از موادی استفاده شده است که طعم شیرینی دارند. در واقع در این عطرها از اسانس‌های گوناگونی استفاده شده است که رایحۀ آنها به سمت شیرینی  تمایل دارند.

 

چنانچه تمایل دارید با اطرافیان خویش احساس صمیمیت بیشتری داشته باشید و یا در جمعی قرار گرفته‌اید که با همگان صمیمی هستید می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. این عطرها بر خلاف عطرهای تلخ که برای مکان‌های رسمی-اداری مناسب‌تر هستند برای استفاده در جمع‌های صمیمی، دوستانه و خانوادگی مناسب‌تر به نظر می‌رسند. 

 

بنابراین چنانچه در مجالس خودمانی حضور دارید و دیگران شما را به عنوان فرد خونگرمی می‌شناسند می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. به طور معمول استفاده از طعم شیرین در بهترین عطرهای زنانه و مردانه بسیار رایج است. عطرهای شیرین می‌توانند هم برای شما و هم برای اطرافیانتان بسیار آرام ‌بخش و دل‌انگیز باشند.

 

البته به خاطر داشته باشید،‌ که تنها در عطرهای بانوان از رایحه‌های شیرین استفاده نمی‌شود؛ بلکه امروزه عطرهای مردانه بسیاری از برندهای معروف و معتبر دنیا در بازار عطر و ادکلن موجود هستند که دارای رایحه‌ای شیرین می باشند. استفاده از این عطرها توسط آقایان، معمولاً نشان دهنده یک مرد جذاب، خون گرم، شاد و صمیمی و دوست داشتنی است.

 

در پاسخ به پرسش این که: ادکلن شیرین چیست؟ باید اضافه کرد که برای مثال یکی از رایحه‌هایی که طعم شیرینی دارد، رایحه کارامل است. چوب نیز به عنوان نمونه‌ای دیگر از رایحه‌های شیرین به شمار می‌رود که بیشتر در عطرهای کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

اغلب گُل‌ها نیز دارای طعم شیرینی در رایحه عطرها هستند. البته از گل‌هایی با رایحه شیرین، بیشتر در عطرهای بانوان استفاده می‌شود. همچنین نت‌های گلی شیرین، در تولید عطرهایی به کار می‌روند که برای افراد دارای استرس و اضطراب مناسب هستند؛ بنابراین رایحۀ این دسته از عطر و ادکلن ها خاصیت ایجاد احساسی آرامش‌بخش در جسم و جان دارند.

 

گالری فرانس پاریس: فروشگاه عطر فرانس شاپ

دسته‌بندی دانستنیها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت