به گالری عطر فرانس پاریس خوش آمدید

ساخت عطر توسط هوش مصنوعی

بازدید: 1,503 بازدید
artificial intelligence-franceshop-perfume

با ورود هوش مصنوعی به صنعت عطرسازی و افزایش تعداد شرکت‌هایی که برای تولید سریع و بیشتر عطرهای کم‌نظیر و پرفروش از این فناوری کمک می‌گیرند، این پرسش هر چه بیشتر مطرح شده که آیا برای ساخت رایحه‌ای خوشبو به دخالت انسان نیازی است؟

شرکت عطرسازی ژیوادان در کشور اروپایی سوئیس سال پیش برای کمک به عطرسازان، هوش مصنوعی عطرسازی به نام «کارتو» را معرفی کرد.  منظور از هوش مصنوعی آن است که رایانه ها با استفاده از «یادگیری ماشین»، از نتایج پیشین «یاد می‌گیرند» و آنها را بهتر می‌کنند. «کارتو» هم با استفاده از یادگیری ماشین، ترکیب مواد تشکیل دهنده عطر را پیشنهاد می‌کند. عطرساز با لمس صفحه نمایش «کارتو»، از بین اطلاعات گسترده فرمول‌های عطر شرکت ژیوادان انتخاب و رایحه‌های مختلفی را خلق می‌کند. این روش بسیار کارآمدتر از صفحه گسترده-spreadsheet است.

هوش مصنوعی و ساخت عطر در شرکت ادکلن سازی
هوش مصنوعی چگونه عطر می‌سازد؟

بنابراین و از این طریق رباتی کوچک رایحه‌ها را ترکیب و بلافاصله تبدیل به عطر می‌کند. به این ترتیب عطرسازها راحت‌تر از پیش، رایحه‌های جدید را آزمایش می‌کنند. کالیس بکر، معاون شرکت و مدیر آموزشکده عطرسازی ژیوادان می‌گوید: «این روش زمان بیشتری به عطرساز می‌دهد و عطرساز از بین هزار و پانصد رایحه می‌تواند انتخاب کند و بدون دست زدن به مواد اولیه، عطر را در شیشه تحویل بگیرد؛ این سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود و عطرساز هم لازم نیست دائم به کتابچه‌هایش نگاه کند».

کارتو و هوش مصنوعی می‌تواند بسرعت عطرهای تازه بسازد
کارتو می‌تواند بسرعت عطرهای تازه بسازد

 

خانم بکر می‌گوید عطرسازی طی سال‌ها متحول شده و این تحول تازه است: «تا ۴۰ سال پیش، عطرسازها با رایحه‌های موجود کار می‌کردند و مواد تشکیل‌دهنده و مقدار و نام آنها را روی کاغذ می‌نوشتند». وی می‌گوید در دهه هشتاد میلادی، با ورود رایانه ها، عطرسازها ترکیبات عطرها را وارد سیستمی می‌کردند که مانند صفحه اکسل بود. یکی از مزایای «کارتو» تولید فوری است که به آن یک مزیت رقابتی می‌دهد. خانم بکر می‌گوید: «ما می‌توانیم در لحظه عطر را با سلیقه مشتری منطبق کنیم و این مزیت بزرگی است؛ نه فقط از نظر صرفه در زمان، بلکه از این نظر که وقتی با مشتری در مقابل صفحه نمایش «کارتو» هستیم صمیمیت بیشتری ایجاد می‌شود». در مقابل این پرسش که استقبال مشتریان چطور بوده است؟ وی می‌گوید: «افرادی به سرعت آن را پذیرفتند ولی بعضی هم گفتند هرگز از آن استفاده نخواهند کرد که به نظر من کاملاً طبیعی است؛ امّا این موضوع سبب هیجان مشتریانی شده که مایلند محصول خلاقیت این فناوری را ببینند».

هوش مصنوعی برای جایگزین کردن عطرسازان طراحی نشده است
هوش مصنوعی برای جایگزین کردن عطرسازان طراحی نشده است

 

عطرسازی آلمانی «سیمرایز» حتّی پا را فراتر گذاشته و با کمک بخش تحقیقات آی‌بی‌ام، هوش مصنوعی عطرساز به نام «فیلیرا» را تولید کرده است. نام این هوش مصنوعی برگرفته از الهه یونانی عطر است. «فیلیرا» برای تولید عطرهای جدید، فرمول‌های معطر و اطلاعات مشتریان را بررسی می‌کند. آموزش «فیلیرا» مانند آموزش یک کارآموز عطرسازی است که در حدود ۱۰ سال آموزش می‌بیند تا بتواند عطرهای خوب تولید کند. در حقیقت «فیلیرا» هم مانند «کارتو» نمی‌تواند چیزی را استشمام کند ولی بوهای هم‌خانواده، از جمله عطرهای گل، عطرهای شرقی و خانواده عطرهای شیپره یا همان قبرسی را در کنار محصولات مختلف مثل شامپو، بوزدا (دئودورانت) و لوسیون‌های پوست کدگذاری می‌کند. باید اضافه کرد: به هوش مصنوعی مقدار مناسب هر ماده تشکیل دهنده آموخته می‌شود. کلر ویولا، معاون استراتژی دیجیتال رایحه در شرکت سیمرایز خود نخستین نفری است که قبول دارد فیلیرا بدون نقص نیست: «این یادگیری ماشینی است و گاهی نتایج غلط بوده‌اند. اما این پروژه ادامه دارد و مدام نیاز به آموزش دارد و هرچه بیشتر آزمایش کنیم بهتر می‌شود؛ به طور مثال تمام مواد جدید باید تعریف کیفی شوند تا ماشین متوجه اختلاف بین عطرهای گل و عطرهای شرقی گردد». وی می‌گوید فیلیرا با آموزش بیشتر دقیقتر نیز می‌شود: «به آن یاد داده‌ایم مانند یک عطرساز عمل کند. ماشین، در مقایسه با انسان، هرگز فراموش نمی‌کند. نکته مثبت این است که ماشین، مجموعه‌ای از رایحه‌ها و ترکیب‌های جالب را ارائه می‌کند که اصلاً به فکرتان نرسیده است».

کلر ویولا می‌گوید فیلیرا “هرگز فراموش نمی‌کند” ولی هنوز احتیاج به آموزش دارد

 

پایگاه داده‌های این ماشین حاوی دو میلیون فرمول رایحه است و به همین دلیل احتمال تولید طیف وسیع‌تر رایحه‌ها و ترکیب‌های مختلف بسیار زیاد است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت آرایشی-بهداشتی برزیلی به نام «اُبوتیکاریو» با «سیمرایز» همکاری کرد تا نخستین رایحه هوش مصنوعی را وارد بازار کند. شرکت «سنتورونیکس» در شهر بردا در کشور هلند هم تحولی در صنعت عطر ایجاد کرده است و به مشتریان امکان داده مستقیم با این تکنولوژی کار کنند. «سنتورونیکس» به مشتریان امکان می‌دهد عطر اختصاصی خود را بسازند! آنها این کار را با یک پرسش‌نامه انجام می‌دهند که مشتری به آن پاسخ می‌دهد؛ سؤالاتی مثل “نقش خود را در زندگی چگونه می‌بینید؟” و “در چه محیطی بزرگ شده‌اید؟”. بنابراین، الگوریتم داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و در ۷ دقیقه عطر مختص هر مشتری ساخته می شود. مشتریان می‌توانند ۵ نمونه را به قیمت ۳۰ یورو (۳۳ دلار، ۲۶ پوند) بخرند.

فردریک دورنیک می‌خواهد توجه مشتریان را از نام‌های تجاری دور کند
فردریک دورنیک می‌خواهد توجه مشتریان را از نام‌های تجاری دور کند

 

«فردریک دورنیک» یکی از پایه‌گذاران شرکت سنتورونیکس می‌گوید می‌خواهد مردم عطری را بزنند که بازتاب وجود خودشان در آن لحظه باشد: «صنعت عطرسازی بیشتر به دنبال برندسازی و تطبیق شخصیت افراد با برند است. من فکر کردم خوب است کل این را تغییر دهیم؛ اینکه عطر نشان دهد شما چه کسی هستید نه برند». آقای دورنیک قبول دارد یک مانع بزرگ وجود دارد چون مردم عادت ندارند برای عطری پول بدهند که تازه پس از تولید می‌توانند آن را بو کنند. وی معتقد است برای حل این مشکل آنها سعی می‌کنند حتماً در محل کسی را داشته باشند که به مشتریان کمک کند: «با اینکه ۷۵ درصد اوقات دقیقاً همان عطر مورد نظر مشتری تولید می‌شود، ولی همیشه کارشناسانی برای کمک هستند».

ماشین‌های سنتورونیکس عطر را مخلوط می‌کنند
ماشین‌های سنتورونیکس عطر را مخلوط می‌کنند

 

«مارگو کارن» تحلیلگر لوازم آرایشی رنگی و عطر در شرکت «مینتل»، معتقد است هوش مصنوعی-Artificial intelligence ابزار قدرتمندی برای خلق رایحه‌های جدید است: «هوش مصنوعی نه فقط مناطق تحریک نشده بویایی را شناسایی می‌کند بلکه سرعت عطرسازی را هم بهینه می‌کند. دانش و فناوری اغلب سرد و عقلانی توصیف می‌شوند اما عطرسازی رویکردی گرم و انسانی دارد. همکاری هوش مصنوعی با عطرساز ریشه در این فلسفه دارد».

یک عطر کاملاً شخصی ساخته شده با هوش مصنوعی
یک عطر کاملاً شخصی ساخته شده با هوش مصنوعی

 

اما در پایان این بررسی این پرسش در ذهن متبادر می شود که آیا ورود فناوری به معنی پایان کار عطرسازها است؟ پاسخ افرادی که با آنها صحبت کردم منفی است. خانم بکر می‌گوید: «نقش عطرساز حذف نمی‌شود. رایانه ها هیچگاه نمی‌توانند ایده‌های زیبا خلق کنند ولی قادر هستند آنها را عملی نمایند. خانم ویولا موافق است و می‌گوید هوش مصنوعی به آنها امکان آزمایش‌های بیشتر می‌دهد: « ماشین جایگزین عطرساز نمی‌شود ولی به آنها امکان می‌دهد سریع‌تر و خلاق‌تر باشند و بار کارهای کسل کننده را از دوش آنها برمی‌دارد. عطرسازی هنوز هم با عطرساز شروع و تمام می‌شود. عطرساز با شهود، عاطفه و حس است که ماشین را به سمت نتایج بهتر هدایت می‌نماید». همانطور که خانم ویولا می‌گوید «این همکاری ماشین با انسان است».

گالری فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر فرانس شاپ

دسته‌بندی اخبار
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت