به گالری عطر فرانس پاریس خوش آمدید

رابطه حس بویایی و حافظه در تشخیص نوع عطر و ادکلن

بازدید: 993 بازدید
رابطه حس بویایی و حافظه در تشخیص نوع عطر و ادکلن

حتماً تاکنون برای شما نیز اتفاق افتاده است که با توجه به رایحه عطری که پیشتر در مکان و زمانی خاص استشمام کرده اید به یاد خاطره ای زیبا و یا تلخ بیفتید. واقعیت این است که افراد بسیاری هستند که توانایی ذخیره رایحه و بوی عطر و ادکلن را در ذهن دارند و می توانند تا زمان خرید عطر چنانچه دوست یا آشنایی با آنها تماس بگیرد که نظرشان در رابطه با این عطر چیست به صورت عالی تشخیص دهند که آن عطر مناسب شخص می باشد یا خیر. بنابراین، خرید اینترنتی و غیر حضوری عطر یا ادکلن برای اینگونه اشخاص مناسب و راحت است؛ بنابراین ذهن افراد علاقمند به عطرها به دو دسته تقسیم می شود؛ افرادی که تنها با بو کردن عطر و ادکلن به صورت حضوری اقدام به خرید عطر می کنند و افرادی که تبحر دارند و می توانند با به یاد آوردن بویی که قبلاً به مشام آنها رسیده است نسبت به خرید عطر اقدام نمایند.

 

رابطه میان بویایی و حافظه در تشخیص نوع عطر یا ادکلن:

بنابر مقدمه فوق، حس بویایی رابطه مستقیمی به حافظه شخص دارد؛ به طوری که یک شخص تنها با بو کردن یک عطر در گذشته یا در مکانی می توانند سال ها این را در ذهن خود داشته باشند که شخصی که با آنها تماس میگیرد و می گوید نظرتان راجب بوی عطر چیست جواب قانع کننده ای داشته باشند.

برای تشخیص اینکه چه ارتباطی بین بویایی و حافظه وجود دارد باید درک درستی از فیزیولوژی بویایی داشته باشیم. شایان ذکر است اطلاعاتی که راجع به حس بویایی در اشخاص وجود دارد، ارتباط مستقیمی به قسمت آمیگدال [قسمتی از دستگاه لیمبیک در مغز انسان] و هیپوکامپوس [هیپوکامپ ساختمان عصبی خمیده‌ای در مغز است که در کف شاخ میانی بطن طرفی مغز و برای یادگیری است] قرار دارد. بنابراین، آمیگدال و هیپوکامپوس قسمتی از سیستم لیمبیک مغزی است که کمک می کند تا شما بتوانید بوی چیزی را حس کنید و آنرا در خاطر خود ذخیره کنید.

اینکه برخی با بو کردن به صورت کوتاه مدت این حس را در ذهن خود دارند و اینکه برخی به خوبی بوی عطر و ادکلن را با توجه به قیمت عطر تشخیص می دهند و حتّی اورجینال بودن عطر و ادکلن را با بو کردن تشخیص می دهند به صورت کاملاً علمی ثابت نشده است؛ همچنین اینکه بگوییم چه رابطه ای باعث ایجاد این ارتباط می شود به صورت دقیق مشخص نیست. ولی دانشمندان می دانند که حس بویایی هم به مانند حس شنوایی و دیگر حس ها دارای سیستم عصبی می باشد که در تشخیص بو و رایحه عطرها کمک شایانی به انسان می کند.

بر اساس گزارش سال 2017 میلادی مارتا زاراکا-Marta Zaraska در نشریه دیسکاورDiscover، حس بویایی در انسان بسیار قوی تر از آن چیزی است که تصور می کنیم. بر اساس این گزارش، مغز انسان و حس بویایی این بخش از مغز حتی توانایی تشخیص تهدیدها و شناسایی همسر آینده را نیز دارد. بنابراین باید مطمئن باشید که به طور مثال چنانچه وارد اتاق جلسه ای شوید و با همکاران دست دهید، درعرض چند ثانیه همه آنها می توانند شروع به بو کشیدن کف دست خود کنند و سرنخ هایی را در مورد شما از طریق آثار شیمیایی باقی مانده از دست دادن دریافت کنند. در مطالعه ای که در سال 2015 میلادی انجام شده است، بوییدن کف دست ها بعد از دست دادن، معمولاً در 30 ثانیه پس از این تعامل، به افراد کمک می کند تا از سلامت و سازگاری ژنتیکی افراد دیگر مطلع شوند. بو کشیدن همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد وضعیت عاطفی افراد ارائه دهد؛ مانند اینکه آیا آنها شاد، غمگین یا ترسناک هستند.

باید توجه داشت، برای چندین دهه متمادی، دانشمندان معتقد بودند که انسانها در تشخیص بوها و رایحه ها خیلی خوب نیستند. جسیکا فرایر، عصب شناس در دانشگاه RWTH آخن، در کشور آلمان و نویسنده چندین مطالعه در مورد بویایی انسان می گوید: نیاکان ما از بینی خود بیشتر از ما در جامعه مدرن استفاده می کردند. وی ادامه می دهد: ما از بینی خود جدا شده ایم و در زندگی روزمره به بینی کمتر توجه می کنیم و بینایی ما بر حس بویایی در بسیاری از موقعیت ها غلبه می کند. البته این بدان معنا نیست که قدرت بویایی قوی نداریم. مطالعه ای در سال 2014 میلادی نشان داد که انسان می تواند حداقل یک تریلیون بوی مختلف را تشخیص دهد؛ این در حالی بیان شده که در مقایسه با تخمین های پیشین دانشمندان که فقط 10000 بو را عنوان کرده بودند بسیار زیاد است.

ارتباط حس بویایی و مغز انسان
ارتباط میان حس بویایی و مغز انسان

بنابراین، آگاهی از توانایی های بویایی ذاتی انسان بسیار پیچیده است؛ زیرا زبان انسان تعداد کلماتی برای یک تریلیون بو ندارد اما حس بویای می تواند بسیاری از بوها را که از طریق رادار هوشیاری انسان کسب می کند تشخیص دهد. بنابراین، بر خلاف حواس دیگر ما انسانها، اعصاب بویایی مستقیماً به تالاموس مغز، دروازه آگاهی ، منتقل نمی شود. در عوض، اطلاعات از بینی به نواحی قشری تغذیه می شود تا بدون آگاهی ما، احساسات و خاطرات را برانگیزد. لذا زمانی که صحبت از بوها و رایحه ها می شود، افراد می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند و متوجه آن نشوند.

 

گالری فرانس پاریس: فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن فرانس شاپ

دسته‌بندی اخبار
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت