کتاب شیمی ترکیبات معطر، از انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی، به نویسندگی دیوید پایبس-David Pybus، چارلزاس.سیل-Charles Sell و ترجمه آقای حسن بیرانوند که در 336 صفحه و در قطع وزیری و جلد شومیز در سال 1395 خورشیدی در تیراژ 1000 نسخه به انتشار رسیده است، يکي از کاملترين کتاب های موجود در دنیا در زمينه دانش مقدماتي ساخت عطر است. اين کتاب ارزشمند که با عنوان اصلی The Chemistry of Fragrances ارائه شده است، جنبههاي مختلف ساخت عطر را از شيمي مواد معطر گرفته تا روانشناسي و ادراک عطر پوشش ميدهد. لذا دانشجويان، صاحبان صنايع، عموم افراد جامعه و هرکسي که به طريقي با عطر و یا ادکلن در ارتباط است ميتواند از اين کتاب جامع استفاده نماید. ترجمه اين کتاب بهعنوان بخشي از برنامه بلندمدت شرکت گلبرگ خاطره براي بوميسازي دانش توليد عطر، دانش فني عطر، طراحي و توليد مواد معطر و طعمدهندهها و آشنایی با اسانس ها و تجزیه و تحلیل آنها انجام شده است.
توضیحات کتاب:
عطر؛ واژه ای که همیشه تداعی گر آرامش، لذت و زیبایی است و امروزه عطر سازی یک صنعت جهانی و ساخت آن متکی به هنر عطرسازان و دانش شیمی دانان می باشد. لذا در این زمینه افتخار داشتیم گامی کوچک در جهت شناخت عطر و عطرسازی برداریم و اکنون باعث سرور است که ترجمه کتاب ارزشمند The Chemistry Of Fragrances from Perfumer To Consumer به همت و تلاش شرکت گلبرگ خاطره به اتمام رسید و این امکان فراهم شد که به عنوان خدمتی به جامعه عطر ایران تقدیم گردد.
پیشگفتار مترجم:
کتاب مطالب مفید و قابل توجهی در مورد حس بویایی، تاریخچه عطر و تحولات آن، توسعه عطر و صنعت عطرسازی، چگونگی پیدایش عطرهای جدید، مواد معطر طبیعی و چگونگی استحصال آن ها، مواد اولیه طبیعی و شیمیایی تشکیل دهنده عطرهای امروزی، تفاوت مواد اولیه طبیعی و سنتز شده، ساختار مولکولی و فرمول مواد اولیه، نقش و چگونگی کاربرد صنعتی عطر، ساختار کارخانه تولید عطر، چگونگی تولید عطرهای مورد درخواست مشتری، چگونگی عملکرد یک پرفیومر در طراحی عطر، ویژگی های بوی عطر و عوامل مختلف موثر در آن، سم شناسی و بهداشت عطر، چگونگی به کار بردن عطر در محصولات نهایی، آنالیز عطرها و مواد اولیه سازنده آن ها ارائه می گردد.
کتاب حاضر با نگاه ارائه مطالبی علمی، قابل استناد و کاربردی برای جامعه عطری کشور اعم از افرادی که به صورت علمی-تخصصی عطرسازی را دنبال می کنند، متخصصینی که در این عرصه مشغول اند، تجار و فروشندگان محترمی که در این صنعت مشغول فعالیت هستند، مسئولین فنی و کارشناسان کارخانه های مختلف آرایشی و بهداشتی، مردم علاقمند به عطر و افرادی که به صورت عادی عطر مصرف می کنند با توجه به شیمی ترکیبات معطر، مطرح شده است و به همین جهت نام کتاب «شیمی عطرها از طراح تا مصرف کننده» می باشد. بنابراین برای عموم مردم از افرادی که در پی آشنایی با شیمی عطر هستند تا مصرف کنندگان و مردم عادی قابل استفاده است.
یکی از نقاط قوت این کتاب وارد نشدن به مقوله FLAVOR و پرداختن تخصصی به FRAGRANCE است؛ این مسأله موجب شده مؤلف محترم تقریباً بتواند وارد همه حوزه های مرتبط با FRAGRACE شود و این مفید بودن این کتاب را برای افراد مرتبط با صنعت عطر افزایش داده است. تنها سرفصلی که مؤلف وارد آن نشده است مبحث «آروماتراپی» است که آن هم به حوزه پزشکی باز می گردد.
با توجه به پیشرفت هر روزه تکنولوژی، تغییرات متناوب در صنعت عطرسازی و بازار، آمار و ارقام اطلاعات این کتاب به سال تألیف آن باز می گردد و ممکن است با اطلاعات امروز مشابه نباشد. برای اطلاع دقیق تر باید به آمار روز مراجعه نمایید.
امید است تا با معرفی این کتاب ارزشمند، گالری ادکلن فرانس پاریس، گامی هر چند کوچک در جهت بهبود تولید ملی برداشته باشد.