به گالری عطر فرانس پاریس خوش آمدید

برند گوچی: محبوب عاشقان مد و عطر و ادکلن ایتالیایی

بازدید: 992 بازدید
نمایندگی عطر و ادکلن گوچی در بازار تهران

تاریخچه برند گوچی پر از اتفاقات جالب مرتبط با طراحی و تولید بهترین کالاهای صنعت فشن است که موجب گردیده تا این برند در مد، رایحه و کلاسیک بودن پیشتاز باشد. اگر بخواهیم در ابتدا به معرفی این برند محبوب بپردازیم، گوچی [Gucci] یک کمپانی مد لوکس رده‌ بالای ایتالیایی می باشد که دفاتر مرکزی آن در شهر فلورانس کشور اروپایی ایتالیا قرار دارند. این برند یک برند خانوادگی با شهرت جهانی به حساب می آید که در حوزه تولید کیف‌های دستی، لباس‌های آماده، پاپوش‌ها، اکسسوری‌ها، عطرها و وسایل مرتبط با دکوراسیون منزل فعالیت پر شتابی دارد. در این مقاله قصد داریم تاریخچه برند گوچی را برای علاقمندان به عطر و ادکلن بیان کنیم تا ببینیم این برند چگونه توانسته به ستاره درخشان دنیای مد و برند محبوب شیفتگان عطر، به ویژه عطرهای زنانه تبدیل شود.

گوچی نام و برند نام و خود را برای شرکت مد آمریکایی کتی (Coti) نیز لایسنس کرده است و این شرکت عطر و لوازم‌ آرایشی با برند گوچی بیوتی تولید می‌کند. گوچی در سال ۱۹۲۱ میلادی به دست «گوچیو گوچی» (Guccio Gucci) در ناحیه توسکانت فلورانس ایتالیا تأسیس گردید و با سرپرستی «آلدو گوچی» (Guccio Gucci)، فرزند گوچیو شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۳ میلادی اعضای خانواده گرداننده برند گوچی قربانی یک دشمنی شدند که منجر به بیرون رانده شدن آن‌ها از شهر فلورانس ایتالیا شد؛ ولی این برند در سال ۱۹۹۹ میلادی بار دیگر احیا شد و یک گروه تولیدی فرانسوی به نام «کرینگ» (Kering)، گروه فعال در حوزه مد لوکس، آن را خرید و با اقدامات خود گوچی را در دهه ۲۰۱۰ میلادی به یک برند محبوب برای علاقه‌مندان شدید به صنعت مد [Fashion Industry] تبدیل کرد. اکنون نیز گوچی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این گروه تولیدی است.

بر اساس آمار تعداد فروشگاه‌های گوچی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۸۷ فروشگاه با ۱۷۱۵۷ نیرو بوده که مجموع درآمد آن‌ها ۹.۶۲۸ میلیارد یورو بوده است و در سال ۲۰۱۸ میلادی موفّق به کسب درآمد ۸.۲ میلیارد یورویی شده‌اند. «مارکو بیزاری» (Marco Bizzarri) از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون مدیرعامل گوچی و «الساندرو میکله» (Alessandro Michele) از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون مدیر نوآوری شرکت هستند. درآمد گوچی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۷ میلیارد یورو و ارزش آن در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۸.۱ میلیارد یورو اعلام شده است. مشتریان گوچی آن را در میان ۱۰۰ برند برتر جهان، پنجاه و دومین برند رده‌بندی کرده‌اند.

طراحی لوگو

لوگوی گوچی-GUCCI LOGO که به دسته آلدو طراحی شده است. از دو حرف G، حرف اول کلمه Gucci، تشکیل شده که در یکدیگر ادغام شده‌اند و در زیر کلمه Gucci قرار گرفته‌اند [البته آلدو حرف G را به دلیل اینکه نخستین حرف نام خانوادگی پدرش بود، انتخاب کرد] همچنین لوگوی این برند شبیه دو حلقه به‌هم‌پیوسته است. دلیل انتخاب رنگ طلایی برای این لوگو، در حقیقت نوعی فخرفروشی و نشان دادن لوکس بودن برند گوچی است؛ البته این لوگو با رنگ سیاه هم استفاده می‌شود و دلیل انتخاب این رنگ هم انتقال پیام قدرت و میراث ارزشمند خانواده گوچی است. نام برند در بالای لوگو با حروف بزرگ و به‌صورت کاملاً ساده و واضح نوشته شده است.

لازم به ذکر است پیش از طراحی لوگوی کنونی گوچی که از سال ۱۹۳۰ میلادی تاکنون با تغییرات اندکی استفاده شده است، از لوگویی شبیه به امضای گوچیو استفاده می‌شده است؛ ولی به دلیل پیچیده بودن کنار گذاشته شده و آلدو با طراحی لوگوی جدید، آن را جایگزین لوگوی قبلی کرده است، در مورد معنی واژه گوچی هم باید بگوییم این واژه در زبان ایتالیایی به معنی عالی بودن و مد بودن است.

نمایندگی عطر و ادکلن گوچی در بازار تهران

محصولات برند گوچی

خرید محصولات عطر و ادکلن گوچی اصلی

محصولات گوچی به محصولات خاص بانوان، آقایان و کودکان، ساعت و جواهرات، محصولات آرایشی و زیبایی، عطر، ادکلن و وسایل مرتبط با دکوراسیون منزل شامل اسباب سفره و ظروف سرو غذا، اسباب و اثاثیه منزل، محصولات نساجی، کاغذ دیواری و مبلمان، لوازم‌التحریر، وسایل بازی و سرگرمی، وسایل لازم برای سفر و سِت لباس سفر، وسایل ورزشی، اکسسوری‌های روزمره، وسایل نگهداری حیوانات خانگی و لباس‌های آن‌ها مانند سگ و گربه می‌شود تقسیم می‌شوند:

محصولات مختص بانوان

  • انواع کیف‌های دستی شامل کیف‌های شانه‌ای، مچی، کولی، کوچک (مینی)، کمری، شکمی، کوله‌پشتی، سطلی، توت (کیف‌های دسته‌بلند مخصوص حمل‌ونقل) کلاچ و روزمره و کیف‌های تهیه‌شده از پوست‌های ارزشمند خزندگان ازجمله پوست مارمولک، تمساح، مارهای پایتون، آناکونادا، بامبو و پوست شترمرغ
  • چمدان‌ها شامل چمدان‌های دستی و چرخ‌دار (چمدان‌های گوچی دارای دو مدل زنانه و مردانه هستند)
  • کیف‌های مورداستفاده در سفر مثل کیف‌های مورداستفاده برای بسته‌بندی در اندازه‌های متفاوت و کیف لوازم‌آرایشی
  • انواع پوشاک آماده شامل ژاکت و کت، رسمی و بیرونی، چرمی، پیراهن زنانه و کت‌وشلوار، کوکتل (نیمه‌رسمی) و شب، تی‌شرت و سوی شرت، تاپ و پیراهن، شلوار و شورت، انواع دامن، لباس جین، لباس‌های رسمی و راحت برای تفریح و ورزش، لباس‌زیر و لباس شنا
  • پاپوش‌ها شامل کفش پاشنه‌بلند و بدون پاشنه، انواع مختلف دمپایی و صندل، کفش بالرین (عروسکی)، کفش مقرنس (کفش‌های دارای پاشنه بیضی‌شکل) و کالج، موکاسین (نوعی کفش چرمی تهیه‌شده از چرم نرم)، چکمه معمولی و چکمه بلند تا زانو، کفش اسپادریل (بنددار)، کفش اسلاید (پاشنه میخی) و کفش ورزشی
  • اکسسوری‌ها و کیف‌های کوچک شامل کیف پول بلند، کوچک و زنجیری، کیف‌های پول ارزشمند تهیه‌شده از پوست‌های ارزشمند، جلدهای مخصوص نگهداری کارت، جعبه نگهداری سکه، گیره پول و انواع مختلف کیسه‌ها
  • جعبه‌ها و کیف‌های مخصوص وسایل دیجیتالی کیف گوشی، تبلت و هندزفری در دو مدل مردانه و زنانه (اغلب این محصولات تولیدشده توسط گوچی مختص محصولات دیجیتالی اپل یعنی آیپد پروها، آیفون‌ها، ایرتگ و آیپاد پرو طراحی شده‌اند)
  • اکسسوری‌های روزمره شامل کمربند، ساعت، جواهرات، عینک‌های طبی و آفتابی، روسری‌ها و محصولات ابریشمی مثل کراوات، سربند، پاپیون و روسری، انواع شال پشمی، انواع کلاه و دستکش، انواع جوراب و ساق (نمونه‌های مردانه برخی از این اکسسوری‌ها برای آقایان نیز تولید شده‌اند)

محصولات مختص آقایان

  • انواع کیف دستی شامل کیف مسنجر، کمری، شکمی، سامسونت، دافل (کیف‌های مسافرتی بزرگ) و کیف‌های ارزشمند تهیه‌شده از پوست ارزشمند خزندگان
  • لباس‌های آماده شامل کت، لباس رسمی و بیرونی، لباس‌های چرمی، ژاکت، کت‌وشلوار، شلوار و شورت، لباس‌های جین، لباس‌های بافتنی، لباس ورزشی و سوی شرت، پیراهن و پلوشرت و لباس شنا
  • پاپوش‌ها شامل کفش ورزشی، کالج، موکاسین، درایور (نوعی کفش ورزشی)، صندل و دمپایی، کفش بندی و چکمه معمولی و چکمه بلند تا زانو
  • اکسسوری‌ها و کیف‌های کوچک شامل کیف پول‌های تاشوی دوقسمتی و کیف پول‌های زیپ‌دار، جاکلیدی حلقه‌ای و جعبه کلید، گیره پول، کیف‌های پول ارزشمند تهیه‌شده از پوست خزندگان ارزشمند

محصولات مختص کودکان

  • محصولات گوچی برای کودکان در تمام گروه‌های سنی شامل کفش، اکسسوری‌های (دستکش، کلاه مخملی و بافتنی، پیش‌بند، جوراب کتانی، پتوهای پشمی و کشمیری)، انواع کیف کمری، کیف خرید و کیف مدرسه، کمربند و وسایلی مثل پاپیون و روسری می‌شود.

جواهرات

  • انواع جواهرات زنانه و مردانه ازجمله گردنبند، دستبند، حلقه گوشواره جفتی و تکی، سنجاق سینه و سنجاق سر، تاج، گیره مو، تل مو، کلیپس مو و گیره موی تهیه‌شده از نقره طلای ۱۸ عیار، الماس و یاقوت

ساعت

  • انواع ساعت‌های زنانه و مردانه با طرح‌ها و اشکال کاملا منحصربه‌فرد مانند استفاده از اشکال هندسی خاص به‌جای اعداد ساعت یا طرح‌های مختص گوچی

دکوراسیون منزل

  • اسباب سفره و سرو غذا شامل انواع ظروف ازجمله انواع بشقاب، کاسه، قوری، قوری قهوه، قاشق و جنگال، کفگیر، بطری، لیوان و درب ظروف حاوی غذاهای گرم برای گرم‌ نگه‌داشتن غذاها
  • اسباب منزل مثل فنجان، ماگ، زیرلیوانی، نعلبکی و سینی، چوب عود و عود سوز و جاشمعی
  • محصولات نساجی ازجمله انواع بالش، کوسن و پتوی پشمی
  • انواع مبل، کاناپه، صندلی راحتی دسته‌دار و صندلی چوبی بدون دسته
  • کاغذدیواری با طرح‌های بسیار متنوع
  • اشکال هندسی تزیینی

لوازم‌التحریر

  • دفترچه یادداشت‌ها در طرح‌های مختلف و دفترچه یادداشت‌های منحصربه‌فرد مکعبی شکل
  • جامدادی کیفی و جعبه‌ای
  • مداد رنگی
  • وزنه‌های زینتی که برای جلوگیری از پخش‌ شدن یا باد بردن کاغذها روی آن‌ها قرار می‌دهند.

وسایل بازی و سرگرمی

  • کارت بازی
  • ست طاس
  • عروسک‌های حیوانی
  • تخته و مهره‌های شطرنج
  • تخته نرد

وسایل مسافرتی

  • بالش گردنی
  • چشم‌بند
  • کاور لباس
  • پیژامه
  • ست لباس سفر شامل پیراهن، شلوار و دمپایی
  • بادبزن
  • کفش راحتی

وسایل ورزشی

  • اسکیت
  • چتر آفتابی

وسایل مخصوص نگهداری حیوانات خانگی (سگ و گربه)

  • مهار
  • افسار و قلاده
  • لباس و کلاه
  • مبل حیوانات
  • ظرف غذا و کاور این ظرف‌ها

وسایل آرایشی

  • وسایل آرایشی لب شامل انواع رژ لب ازجمله رژلب‌های مات و براق و خط لب
  • وسایل آرایشی چشم شامل ریمل، خط چشم، مداد ابرو و قلم ابروی ضد آب
  • وسایل آرایشی صورت شامل سرخاب، مواد مورداستفاده برای تغذیه، مرطوب‌سازی، ترمیم پوست صورت و مراقبت از آن، مواد آرایشی پایه صورت، پودرهای آرایشی، براق‌کننده‌های صورت، کرم‌های نرم‌کننده صورت و مواد آرایشی روتین برای آرایش صورت
  • کلکسیون محصولات مراقبی زیبایی شامل اسپری‌ها، کرم‌ها
  • پولیش ناخن

عطرها و ادکلنها

  • انواع عطرهای زنانه و مردانه گرم، خنک، شیرین و تند
  • روغن‌های معطر
  • عطرهای دارای نُت‌های گوناگون (عطرهای دارای رایحه‌های مختلف که با زمان‌بندی‌های مشخصی ایجاد و منتشر می‌شوند)

داستان تولد گوچی

گوچیو، در سال ۱۹۲۱ میلادی فروشگاهی در شهر فلورانس ایتالیا افتتاح و خرید و فروش چمدان‌های چرمی وارداتی را در آن آغاز کرد. وی پس از پایان جنگ جهانی اول و پیش از راه‌اندازی این فروشگاه بزرگ، مدتی برای یک کارخانه ایتالیایی تولیدکننده کیف و چمدان چرمی به نام «والیجریا فرانزی» (Valigeria Franzi) کار می‌کرد که در سال ۱۸۶۴ میلادی در شهر میلان ایتالیا تأسیس شده بود. در ضمن او در کنار این مغازه کارگاهی کوچک برای تولید محصولات چرمی خود که به دست پیشه‌وران محلی تهیه می‌شدند، نیز راه‌اندازی کرد. مدتی بعد کارگاه بزرگ‌تری را خرید و در آن ۶۰ هنرمند در خدمت گوچی مشغول به فعالیت شدند.

حمله موسولینی به اتیوپی در سال ۱۹۳۵ میلادی سبب شد کشورهای عضو جامعه ملل، تجارت با ایتالیا را تحریم کنند و به همین دلیل چرم در ایتالیا بسیار کمیاب شد. این اتفاق باعث شد گوچیو مجبور شود محصولات خود را به‌جای چرم با مواد اولیه دیگری مثل نخ کاغذی رافیا (نخی ماده اولیه آن از تنه نوعی نخل به نام نخل رافیا به دست می‌آید)، حصیر، پشم، کتف و جوت (نوعی الیاف طبیعی که یکجا به دست می‌آید) تهیه کند. با طراحی لوگوی جدید به دست آلدو در دهه ۱۹۳۰ میلادی و بهره برداری از تکنیک دباغی برای تهیه چرم روغنی، گوچی در سال ۱۹۳۷ میلادی رسماً به یک برند و نام تجاری تبدیل شد و نخستین کیف‌های دستی خود را معرفی و عرضه کرد.

همسر گوچیو و تمام فرزندانش در مغازه که او راه‌اندازی کرده بود، مشغول به فعالیت بودند و آلدو هم بعداً کاملاً در این کسب‌وکار خانوادگی درگیر شد. حتی در سال ۱۹۳۸ میلادی پدرش را متقاعد کرد برای رشد و کسب‌وکارشان در رم هم مغازه افتتاح کنند. در آن مغازه اکسسوری‌های بیشتری عرضه شد که شامل انواع جاکلیدی، کیف پول، دستکش و کمربند می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم طراحان گوچی روی طراحی چکمه‌های مناسب برای پیاده‌نظامان ایتالیایی کار می‌کردند.

کمبود جرم در طول جنگ جهانی دوم باعث شد کیف‌های گوچی به‌جای چرم با کتان کرباس تهیه شوند؛ البته کتان کرباس مورد استفاده برای تهیه این کیف‌ها با لوگوی گوچی و بندهای سبز و قرمز متمایز شده است؛ پس از پایان جنگ جهانی دوم تاج گوچی همراه با یک شوالیه دارای سپر و زره که در داخل یک روبان دربردارنده نام خانوادگی خانواده گوچی قرار داشت، به‌نوعی به نماد شهر فلورانس تبدیل شد.

تاچ گوچی، نماد برند گوچی و نماد شهر فلورانس ایتالیا
تاچ گوچی، نماد برند گوچی و نماد شهر فلورانس ایتالیا

 

تولید نخستین کیف بامبو و کیف جکی

گوچی در سال ۱۹۴۷ میلادی نخستین کیف بامبوی خود را معرفی کرد که کلکسیون آن با نام کلکسیون بامبو ۱۹۴۷ (Bamboo collection 1947) بعنوان یکی از معروف‌ترین محصولات گوچی عرضه می‌شود. دلیل استفاده از بامبو در این کیف‌ها به‌جای چرم، دوام بسیار بالای این ماده و راحت‌ بودن واردات آن از ژاپن در آن زمان بود.

کلکسیون برند گوچی
کلکسیون برند گوچی

گوچی در این سال از نخستین شعار خود یعنی «کیفیت مدت‌ها پس از فراموشی قیمت به یاد می‌ماند» (Quality is remembered long after price is forgotten)، نیز رونمایی کرد و با این شعار نشان داد کیفیت اولویت این شرکت است، نه قیمت گوچی در سال ۱۹۶۱ میلادی از نخستین کیف جکی (Jackie bag) خود نیز رونمایی کرد. این کیف‌ها برای افرادی که علاقه‌مند به طرح‌های کلاسیک هستند، گزینه کاملاً مناسبی هستند و به دلیل برخورداری از چرم باکیفیت تا سال‌ها قابل‌استفاده هستند.

 

تولید نخستین کفش موکاسین

در سال ۱۹۵۲ میلادی نخستین کفش‌های موکاسین یا «لوفر گوچی» (Gucci loafer) که در حقیقت یکی از نمادهای این برند هستند، عرضه شدند. ۱۰ سال بعد از عرضه نخستین نمونه‌های این کفش، ۸۴ هزار عدد از آن‌ها تنها در ایالات متحده آمریکا به فروش رسید و جان اف کندی، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده گوچی را بعنوان نخستین سفیر ایتالیا در کشور خود معرفی کرد. کلکسیون کفش‌های لوفر گوچی در سال ۱۹۸۵ میلادی یکی از کلکسیون‌های دائمی موزه هنر مدرن نیویورک، یکی از تأثیرگذارترین موزه‌های هنر مدرن جهان، تبدیل شد.

کفش موکاسین گوچی
کفش موکاسین گوچی

آغاز ورود به بازارهای خارجی

در سال ۱۹۵۳ میلادی نخستین فروشگاه گوچی در ایالات متحده در شهر نیویورک افتتاح شد و سال ۱۹۶۰ میلادی نیز دومین فروشگاه آن در نیویورک و در سال ۱۹۷۳ سومین فروشگاه این برند محبوب نیویورک افتتاح شد. هر سه فروشگاه در یک ناحیه نیویورک قرار داشتند و شهروندان این شهر این ناحیه را شهر گوچی نامیدند!

در سال ۱۹۶۳ میلادی فروشگاه‌های گوچی در لندن و پالم بیج در فلوریدای آمریکا فعالیت خود را آغاز کردند. در سال ۱۹۶۳ میلادیهم فروشگاه گوچی در شهر اروپایی و زیبای پاریس در نزدیکی میدان واندوم کار خود را آغاز نمود.

فروشگاه گوچی در پاریس
فروشگاه گوچی در پاریس

 

گسترش فعالیت برند گوچی در ایالات متحده راه را برای ورود این برند به بازارهای کشورهای آسیایی و خاورمیانه نیز باز کرد و اولین فروشگاه آن در توکیو و هنگ‌کنگ به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ میلادی باز شد. در سال ۱۹۶۹ میلادی ۱۰ فروشگاه گوچی در آمریکا در حال فعالیت بودند.

آغاز عرضه عطر و ساعت گوچی

گوچی در سال ۱۹۷۵ میلادی نخستین عطرهای خود با نام I Mio Profumo (به معنی عطر من) و نخستین ساعت خود یعنی ساعت مدل ۲۰۰۰ را معرفی و عرضه نمود که فروش آن فقط در مدت دو سال یعنی در سال ۱۹۷۴ میلادی به بیش از یک میلیون ساعت رسید که بعنوان یک رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

نخستین عطر این برند عطر «گوچی نامبر وان» (Gucci Gucci No 1) بود که توسط «گای رابرت» (Guy Robert)، یکی از مشهورترین عطاران جهان در آن زمان طراحی و ساخته شد. عطرهای گوچی در مشهورشدن این برند تأثیر بسیار زیادی داشته‌اند و دارند. از مشهورترین عطرهای این برند می‌توان به عطر «گوچی گیلتی ابسولوت» (GUCCI – Gucci Guilty Absolute) برای آقایان و گوچی بلوم-Gucci Bloom برای بانوان که هر دو توسط عطار مشهور، آلبرتو موریلاس-Alberto Morillas تولید شده و در سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه شده‌اند، عطر گوچی فلورا ادو پرفیومGucci Flora EDP که در سال ۲۰۱۰ میلادی برای بانوان عرضه شده و عطر «گوچی بای گوچی پورهوم» (Gucci by Gucci Pour Homme) که در سال ۲۰۰۸ میلادی برای آقایان عرضه شده است، اشاره کرد.

کپی شدن محصولات گوچی

محصولات گوچی در دهه ۱۹۷۰ بسیار محبوب شدند و این محبوبیت زمینه تولید محصولات تقلبی و کپی محصولات اصلی برند را فراهم کرد؛ البته گوچی هم در واکنش به کپی شدن محصولات خود و برای جلوگیری از این کار، با بهره‌مندی از یک تکنیک دباغی پیچیده که کپی کردن آن دشوار بود، پوست خوک مورداستفاده برای تولید محصولات خود را بند انداختند و راه‌راه کرد.

این برند تنها در سال ۱۹۷۰ ۳۴ پرونده حقوقی مرتبط با کپی‌کردن محصولات خود را به جریان انداخت و در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی با هزاران پرونده در سراسر جهان در رابطه با این موضوع درگیر بود. دست‌وپنجه نرم‌ کردن گوچی با مشکلات مرتبط با تولید و فروش محصولات تقلبی این برند در قرن بیست و یکم و حتی دهه دوم آن نیز ادامه یافت. در سال ۲۰۰۸ میلادی فعالیت وب‌سایت TheBagAddiction.com به دلیل فروش محصولات تقلبی گوچی متوقف و وب‌سایت تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز ۱۵۵ نام دامنه مورداستفاده توسط فروشندگان محصولات تقلبی برای فروش محصولات تقلبی گوچی بسته شد. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز شرکت مادر گوچی، یعنی شرکت کرینگ، فروشگاه آنلاین چینی علی بابا را به دلیل موجود کردن تعداد زیادی از محصولات گوچی که تقلبی‌ بودن آن‌ها کاملاً مشخص بود، تحت پیگرد قانونی قرار داد. گوچی در سال ۲۰۱۷ میلادی از ۸۹ وب‌سایت چینی فروشنده محصولات تقلبی خود شکایت و این دعوی حقوقی را به نفع خود تمام کرد.

مارکو بیزاری در سال ۲۰۱۸ میلادی به علی بابا، بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک چین هشدار داد تا زمانی که فروشگاه علی بابا و JD.com فروش محصولات تقلبی گوچی را متوقف نکنند، این برند محصولات اصلی خود را در آن‌ها عرضه نخواهد کرد؛ البته از سوی دیگر این برند در سال ۲۰۲۰ میلادی به دنبال توافق بین کرینگ و علی بابا، فروشگاه زیبایی و مد گوچی را در فروشگاه آنلاین تی مال Tmall که متعلق به علی بابا است، افتتاح کرد در سال ۲۰۱۹ میلادی هم گوچی ۳۶ وب‌سایت فروشنده محصولات تقلبی خود را تحت پیگرد قانونی قرار داد؛ بنابراین می‌توان گفت گوچی قریب به ۵۰ سال است که با فروش محصولات تقلبی خود از کانال‌های مختلف، مقابله می‌کند.

برگزاری نخستین فشن شوی نمایش لباس‌ها

گوچی در سال ۱۹۸۱ میلادی برای نخستین بار لباس‌های خود را در فشن شویی در شهر فلورانس ایتالیا در اروپا نمایش داد و در این نمایش شدیداً روی نمایش روسری‌های طرح دار فلورا تأکید کرد.

یکی از فشن‌ شوهای لباس‌های گوچی
یکی از فشن‌ شوهای لباس‌های گوچی

 

درآمد قابل‌توجه در دهه ۱۹۸۰

درآمد گوچی در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ میلادی با فروش محصولات آن به ۴۰۰ میلیون دلار و تنها در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۲۲۷ میلیون دلار رسید. این شرکت در دهه ۱۹۸۰ رویکرد تولید انبوه را دنبال کرد و حتی کیف‌های ارزان‌قیمتی با این برند به فروش می‌رسیدند. اگرچه چنین رویکردی درآمدزایی خوبی برای گوچی داشت؛ اما جایگاه آن به‌عنوان یک برند لوکس را زیر سؤال می‌برد؛ البته با استخدام دان ملو به‌عنوان معاون و طراح ارشد گوچی، این رویکرد شرکت تغییر کرد و تعداد مغازه‌های آن از ۱۰۰۰ شعبه ۱۸۰ شعبه رسید و تعداد محصولات در حال فروش شرکت نیز از ۲۲ هزار آیتم به ۷ هزار آیتم رسید.

تلاش برای احیای گوچی

اختلاف خانوادگی شدید میان اعضای خانواده گوچی در دهه ۱۹۸۰ میلادی باعث تضعیف شدید جایگاه و موقعیت گوچی شدِ؛ حتی برخی از اعضای این خانواده از مدت‌ها قبل تلاش کردند برندهایی با نام‌های مشابه گوچی برای خود تأسیس کنند؛ یکی از پسران آلدو به نام جورجی گوچی در سال ۱۹۶۹ میلادی با تأسیس برند گوچی بوتیک (Gucci Boutique)، نخستین شعله این اختلاف خانوادگی را برافروخت و یکی دیگر از پسران او به نام «پائولو گوچی» (Paolo Gucci) نیز تلاش کرد برند خود یعنی گوچی پلاس (Gucci Plus) را تأسیس کند.

حتی برادرزاده آلدو نیز نزاعی قانونی را با او شروع کرد و تقریباً ۴۸ درصد از سهام شرکت را به یک شرکت سرمایه‌گذاری بحرینی به نام «اینوست کورپ» (Investcorp) فروخت؛ در ضمن فرار مالیاتی گوچی نیز یکی دیگر از عوامل انحطاط آن در دهه ۱۹۸۰ میلادی بود؛ اما «دومنیکو دا سوله» (Domenico De Sole) که از سال ۱۹۹۴ مدیرعامل شرکت بود، با انجام اقداماتی تلاش کرد دوباره گوچی را به اوج برساند.

از میان این فعالیت‌ها می‌توان به تلاش برای ایجاد همکاری بین تولیدکنندگان چرم گوچی و ایجاد یک برنامه همکاری بین آن‌ها با هدف تقویت مشارکت آن‌ها، تجدیدنظر در مورد قیمت محصولات گوچی، افزایش بودجه تبلیغاتی شرکت از ۱۶ میلیون دلار در سال ۱۹۹۳ میلادی به ۷۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ و همچنین ایجاد یک سری برندهای زیرمجموعه و اعطای چند گواهینامه و امتیاز اشاره کرد. در ضمن شرکت اینوست کورپ نیز در سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ میلادی سود خود از شرکت گوچی را در حدود ۱.۹ میلیارد دلار بود، فروخت. این تلاش‌ها نتیجه داد و تعداد فروشگاه‌های گوچی در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به ۵۰۰ شعبه رسید.

فروشگاه اینترنتی عطر فرانس شاپ: گالری ادکلن فرانس پاریس

دسته‌بندی اخبار
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت